چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
آشتیانی پور

حوزه / یک تهیه‌کننده سینما گفت: قرآن بهترین الگو برای تولیدات دینی در سینما و تلویزیون است. باید بنگریم وقتی سینما می‌خواهد تبلیغ انجام دهد زبان تحکم را انتخاب می کند یا با گویش، مهربانانه‌ای به موضوع نظر دارد.

علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه درباره شاخصه‌های فیلم‌های دینی گفت: بهترین الگو برای تولیدات دینی در سینما و تلویزیون قرآن است. باید بنگریم وقتی سینما می خواهد تبلیغ انجام دهد زبان تحکم را انتخاب می کند یا با گویش مهربانانه ای به موضوع نظر دارد. در قرآن به اندازه ظرفیت هر انسانی از او انتظار می رود. منظور اینکه انتظاری که خداوند از پیامبر دارد را به هیچ وجه نمی توان از یک انسان عادی داشت.

وی افزود: فیلم دینی نباید لحن قیم‌مآبانه داشته باشد بلکه باید با زبان با مخاطب آن را از خود دانسته و به آن اعتماد کند. این رویکرد متاسفانه در برخی تولیدات تلویزیون رخ نمی‌دهد چون به گونه‌ای آموزه‌های دینی و ارزشی بیان می‌شود که شکل تحکمی داشته و نگاه لطیف در آن دیده نمی‌شود. این مشکل نیز با غرض‌ورزی رخ نمی‌دهد بلکه از آنجا نشئت می‌گیرد که سیر پرداختن به چنین موضوعاتی را نمی‌شناسیم.

آشتیانی‌پور تاکید کرد: شرط بعدی که برای فیلم دینی می‌توانم بیان کنم پرهیز از یک سویه‌نگری است. فیلم دینی نباید نگاهی تک بعدی داشته باشد. منظور اینکه وقتی قرار است در مذمت ربا خواری حرف زده شود تمام جوانب آن شناخته شود. همچنین باید نیازهای مخاطب در فیلم دینی شناسایی شود. برای این کار نیاز به تحقیقات است. نویسنده و کارگردان باید پیش از تولید، پیرامون این موضوعات با کارشنان دینی، مردمشناسان و حتی روانشناسان مشاوره لازم را داشته باشند.

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «بیداری رویاها» ادامه داد: بخشی از نیازشناسی در سینمای دینی به فیلم کودک اختصاص دارد. در این رابطه باید دقت نظر دقیق صورت گیرد چن وقتی کاری دینی در حوزه کودک ساخته می‌شود جدا از سرگرمی برای تماشاگر ذائقه‌سازی می‌کنیم چون یک فیلم خوب در این حوزه قادر است مخاطب را از این حوزه دور کرده یا اینکه در بزرگسالی نیز او را علاقمند به این عرصه باقی نگاه دارد.

وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا برای ساخت فیلم دینی نیاز به اعتقاد نیز است، گفت: مگر می‌شود بدون باور و ایمان موضوعی دینی را مدنظر قرار داد البته ممکن است یک فیلم دینی توسط فردی ساخته شود که ظاهر دینی ندارد اما مطمئن باشید آن فرد در قلب و باور خود به موضوع مورد نظرش ایمان دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha