چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
سعید ایروانی

حوزه/ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: پاسخ مشروع و قانونی کشورمان به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی، در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، امیر سعید ایروانی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد و «پاسکال کریسین برسویل» رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از حملات موشکی را علیه اهداف نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل انجام دادند، افزود: این اقدام در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، ترور رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر پیشین فلسطین در تهران که مهمان رسمی دولت ایران بود، مجروحیت سفیر ایران در لبنان در اثر هدف‌ قرار دادن عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان در لبنان با انفجار پیجرها، و ترور دبیرکل حزب‌الله در لبنان و سردار عباس نیلفروشان، مشاور ارشد نظامی ایران در بیروت انجام شد.

وی اضافه کرد: برخلاف رژیم صهیونیستی که به‌طور مداوم غیرنظامیان بی‌گناه و زیرساخت‌های غیرنظامی را اهداف مشروع تجاوز و قتل‌عام می‌داند، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و تعالیم متعالی اسلام و با رعایت کامل اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی خود هدف قرار داده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ابراز تاسف از اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام وظیفه اساسی و ذاتی خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده است، گفت: اقدام نکردن شورای امنیت، به رژیم اسرائیل اجازه داده است که به‌طور آشکار همه خطوط قرمز را نقض کند و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی را زیر پا بگذارد. این ناکامی، جمهوری اسلامی ایران را وادار کرده تا به حقوق قانونی خود طبق حقوق بین‌الملل عمل کرده و اقداماتی قانونی در دفاع از امنیت ملی و منافع حیاتی خود انجام دهد.

ایروانی یادآور شد: استناد جمهوری اسلامی ایران به حق دفاع مشروع، پس از یک دوره طولانی خویشتن‌داری، بیانگر رویکرد مسئولانه ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ درست در زمانی که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کشی رژیم اشغالگر آپارتاید صهیونیستی علیه مردم فلسطین و همچنین تجاوزات نظامی مکرر آن علیه لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه توسط رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی خود هشدار می‌دهد، ادامه داد: ایران کاملاً آماده است تا در صورت لزوم، اقدامات دفاعی بیشتری برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور انجام دهد.

ایروانی تاکید کرد: در صورت تکرار چنین اقدام غیرقانونی بین‌المللی از سوی رژیم اسرائیل، پاسخ ایران سریع، قاطع و شدیدتر از گذشته خواهد بود و در این زمینه، ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از شورای امنیت درخواست می‌کند که فوری و قاطع برای متوقف کردن تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل و جنایات جنگی آن علیه لبنان، غزه و سوریه اقدام کرده و از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha