شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 5, 2024
کد خبر: 1190306
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
پول ایرانی

حوزه/ منطقاً تا جهاد مالی صورت نگیرد، زمینه برای جهاد با جان فراهم نمیشود. اگر تدارکات و تجهیزات لازم برای رزمندگان فراهم نشود، امکان نبرد با دشمنان به وجود نمی آید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد حسین فاریاب در صفحه شخصی خود در پاسخ به این سوال که جهاد با مال در دین چه جایگاهی دارد؟، نوشت:

۱. کلمۀ «قتال» مخصوص رویارویی نظامی است، ولی جهاد اعمّ از آن است، به همین دلیل بر اقسام دیگری مانند جهاد مالی و جهاد زبانی (جهاد تبیین) نیز اطلاق می شود؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید: وَاللهَ اللهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ وَأَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ الله؛ و خدا را خدا را در مورد جهاد در راه خدا با دارایی‌ها و جان‌ها و زبان‌هایتان در نظر داشته باشید. (نهج البلاغه، نامۀ ۴۷)

۲. امروزه کشورهای استعمارگر به جای رویارویی نظامی ترجیح می دهند با جنگ و تحریم اقتصادی به تضعیف مخالفان خود بپردازند. در اینجاست که ارزش و اهمیت جهاد مالی روشن می شود و ارائۀ راهکارهای صحیح اقتصادی جهت رویارویی با این تحریم ها بالاترین مصداق جهاد مالی و اقتصادی است که موجب قوام جامعۀ دینی می شود.

۳. در عین حال، یکی از روشن ترین مصداقهای مسأله «جهاد با مال»، همان «پشتیبانی جنگ» برای جنگجویانی است که در خط مقدم نبرد با دشمنان دین هستند.

۴. منطقاً تا جهاد مالی صورت نگیرد، زمینه برای جهاد با جان فراهم نمیشود. اگر تدارکات و تجهیزات لازم برای رزمندگان فراهم نشود، امکان نبرد با دشمنان به وجود نمی آید.

۵. شاید به همین دلیل باشد که قرآن کریم، جهاد با مال را بر جهاد بر جان مقدم ساخته است: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ‏ ... » (انفال، ۷۲)

۶. امروزه شرایط دنیای اسلام به لحظات حساس و تاریخی خود رسیده است. جنگ، فقط جنگ لبنان یا فلسطین با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه جنگ میان اسلام و کفر است.

۷. در شرایطی که ولی امر مسلمین جهاد با رژیم صهیونیستی را واجب دانسته، کسانی که امکان جهاد با جان را ندارند، نمی توانند از زیر بار مسئولیت جهاد با مال شانه خالی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha