دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
نظریه هنجاری آغاز ارتباط در سبک زندگی اجتماعی اسلامی

حوزه/ کتاب نظریه هنجاری آغاز ارتباط در سبک زندگی اجتماعی اسلامی (رویکردی قرآنی – حدیثی – ارتباط شناختی) به قلم حجت الاسلام مصطفی همدانی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز اسلامی وابسته به معاونت پژوهش حوزه علمیه قم و نشر حوزه علمیه قم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب نظریه هنجاری آغاز ارتباط در سبک زندگی اجتماعی اسلامی (رویکردی قرآنی – حدیثی – ارتباط شناختی) به قلم حجت الاسلام مصطفی همدانی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز اسلامی وابسته به معاونت پژوهش حوزه علمیه قم و نشر حوزه علمیه قم منتشر شده است.

در مقدمه مؤلف آمده است:

نقطه آغاز ارتباط عبارت است از اولین فراگرد ارتباطی که میان دو نفر برگزار می‌شود و این نقطه به عنوان مقدمه در ایجاد ارتباط و کیفیت و نیز تداوم آن موثر است و به‌عنوان درآمدی به آن بر کل ارتباط اثر می‌گذارد و در حقیقت بنایی برای کل ارتباطی که بناست بعداً برگزار شود را بنا می‌نهد و دورنمایی را از آن ارائه می‌دهد که می‌تواند به صورت فشرده و سربسته حاوی همۀ محتوای ارتباطی که پس ‌از آن برقرار می‌شود باشد. اگر این نقطه با آرامش و صدق و انسان‌دوستی و مودت برگزار شود و از تجاوز به حریم انسانی، معنوی، شخصی و شخصیتی افراد مصون ماند، ارتباطی که در پی آن می‌آید ارتباط انسانی است که در راستای تحکیم اخوت اجتماعی و خانوادگی است و انسان‌ها را رشد دنیوی و اخروی می دهد؛ و در غیر این صورت، آغازی غیرانسانی خواهد بود و در ادامه ارتباط نیز رابطه‌ای سودجویانه و آسیب‌زنانه اتفاق خواهد افتاد.

فرهنگ اسلامی با تاکید بر اهمیت آغاز ارتباط و چگونگی برگزاری این نقطه، نظریه‌ای کامل برای آغاز ارتباط ارائه کرده است و شامل ارتباطات کلامی با محوریت تحیتی منحصربه‌فرد به نام «سلام» و عناصری غیرکلامی چون خوشرویی، دست دادن و ... است که این آموزه‌ها در راستای ایجاد اخوت و مودت و دوستی و الفت و صمیمیت رفع و زدودن کینه و نفرت و دشمنی و بی‌تفاوتی در روابط میان فردی نقش به سزایی دارند و بالمآل نیز در ایجاد انسجام اجتماعی و وحدت ملی نقش‌آفرین هستند.

این تحقیق تلاش کرده است نظریۀ هنجاری آغاز ارتباط از منظر قرآن و حدیث را با نگاه به نظریه‌های ارتباط‌شناختی در ابعاد کلامی و غیرکلامی (ظاهر فیزیکی، اشاره و حرکت، چهره و رفتار چشمی، رفتار آوایی، فضا، لمس کردن، محیط، زمان) و نیز نوع ارتباط که سنتی یا مدرن باشد (که مدرن هم بر حسب نوع ابزارها به آنالوگ و دیجیتال تقسیم می‌شوند) و نیز جنسیت و فرهنگ کنشگران (که مسلمان یعنی در ارتباط درون‌فرهنگی باشند یا غیرمسلمان یعنی در ارتباط میان‌فرهنگی باشند) ارائه دهد تا جامعۀ علمی اسلامی و سپس عموم مردم را با الگوی اسلامی آغاز ارتباط و مبانی و پیام‌های زیبا و آثار صمیمیت‌آفرین و انسان‌ساز و جامعه‌ساز آن که بخش مهمی از سبک زندگی اسلامی در ارتباطات اجتماعی است آشنا کند.

در مقدمۀ دبیرخانۀ حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی بر این کتاب نیز آمده است:

بخشی از فعالیتهای دبیرخانه در راستای پاسخ به مسائل نظام، توجه به مطالعات جدید در عرصه علوم اجتماعی است.

این نوع مطالعات برای کارآمدی و روزآمدسازی مسائل جامعه در بستر سیاسی و اجتماعی، بسیار ضروری و مفید است.

اثر حاضر که در دبیرخانه تألیف و تدوین شده است، در این راستا قرار میگیرد.

در پایان از نویسنده این اثر ارزشمند جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی همدانی نویسنده و جنابان حجت الاسلام والمسلمین دکتر کریم خانمحمدی و دکتر حسین فخر زارع ارزیابان اثر تقدیر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha