دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
همکاری مؤسسه ISC با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی عضو هیأت امنا و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از مؤسسه ISC بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی عضو هیأت امنا و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از مؤسسه ISC بازدید کرد.

این دیدار با حضور دکتر سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و همراهی اعضاء هیئت رئیسه و تعدای از مدیران این مؤسسه برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، دکتر فاضل زاده ضمن خیر مقدم به حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی و هیئت همراه، به معرفی تاریخچه و مأموریت های مؤسسه ISC پرداخت.

وی گفت: ایجاد بستر مناسب جهت دسترسی به آثار علمی و همچنین فراهم آوری امکان ارزیابی بروندادهای پژوهشی و پژوهشگران از دستاوردهای ارزیابی نشریات در کشور می‌باشد که در همین راستا ساماندهی، ارتقای کیفی و استانداردسازی نشریات علمی ایران و کشورهای اسلامی با زبان های مختلف از جمله مأموریت های مهم مؤسسه ISC می باشد.

وی اظهار داشت: مؤسسه ISC، به منظور گسترش فعالیت های علمی خود در حوزه نشریات، در ابعاد بین الملل نیز با کشورهایی همچون روسیه و ترکیه تفاهم نامه های علمی، پژوهشی و فناوری امضا کرده است.

وی ادامه داد: مؤسسه ISC تنها مؤسسه‌ای در کشور می‌باشد که به صورت یکپارچه ارزیابی نشریات را انجام می‌دهد تا از پراکنده‌کاری اجتناب شود. در بحث کلان نیز مؤسسه ISC با یکپارچه‌سازی نشریات کشور، به دنبال سیاستگذاری منسجم حوزه نشریات است.

فاضل زاده افزود: فعالیت‌های مؤسسه ISC و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قسمت‌هایی با هم اشتراک و هم‌افزایی می‌تواند داشته باشد و حوزه فعالیت کشورهای اسلامی در هر دو سازمان مشترک است. سامانه‌هایی که در هر دو سازمان طراحی شده است در قسمت‌های زیادی می‌توانند مکمل یکدیگر شوند و بهره‌وری آنها افزایش یابد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به معرفی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پرداخت و گفت: این مرکز در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده است. از مهم‌ترین اهداف تأسیس این مرکز، اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه‌ای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهم‌السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید می‌باشد.

وی افزود: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نهادی پژوهشی است که برای سهل نمودن دسترسی به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن با استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه و تعمیم آن در حوزه‌های علمیه و مجامع فرهنگی داخلی و بین المللی تشکیل شده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، اداری و استخدامی به صورت غیر انتفاعی می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در خصوص اهداف و وظایف این مرکز گفت: تولید برنامه‌های نرم‌افزاری در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و فرهنگ دینی، به کارگیری بهترین شیوه‌های شبکه اینترنتی و اینترانتی، استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در جهت اهداف مرکز، انتشار کتب، مجلات و جزوات مربوط به برنامه‌ها و اطلاعات تولید شده به صورت الکترونیکی یا مکتوب از مهم‌ترین این موارد می‌باشد.

وی گفت: این مرکز دارای بزرگ‌ترین بانک مقالات علوم اسلامی و انسانی با تعداد بیش از ۲۸۰۰ مجله و یک میلیون و ششصد هزار مقاله و همچنین ۱۱۴ هزار عنوان پایان‌نامه و ۸۲ هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به کاربران است.

در این جلسه مقرر شد با تشکیل یک کارگروه و تنظیم سند همکاری دو جانبه، تفاهم‌نامه همکاری علمی - پژوهشی بین دو مجموعه تدوین و در آینده نزدیک امضا شود.

در انتهای این دیدار نیز دکتر فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC لوح یادبود ISC را به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تقدیم نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha