دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
کد خبر: 1190939
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
صلح

حوزه/ رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت:هشتمین دادگاه صلح استان لرستان در شهرستان خرم‌آباد افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، حجت‌الاسلام سعید شهواری، رئیس کل دادگستری لرستان امروز در جلسه کمیته نظارت استانی دادگاه صلح استان از افتتاح هشتمین دادگاه صلح در خرم آباد خبر داد و اظهار داشت: قانون جدید شورای حل اختلاف با هدف ایجاد صلح و سازش و تصریح در رسیدگی از طریق دادگاه صلح که شورای حل اختلاف در معیت آن قرار می‌گیرد تصویب شده است.

وی افزود: دادگستری استان لرستان از ابتدای شهریور ماه در تمام دادگاه‌های بخش قانون جدید شورای حل اختلاف را اجرا و از اواخر مردادماه تاکنون در ۷ شهرستان پلدختر، چگنی، سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت دادگاه‌های صلح را افتتاح و چهارشنبه هفته جاری مراسم افتتاح دادگاه صلح شهرستان خرم‌آباد برگزار می‌شود که با احتساب لین دادگاه در مجموع ۸ شعبه دادگاه صلح در استان فعالیت دارند.

رئیس کل دادگستری لرستان فلسفه وجودی این دادگاه‌ها را توسعه و گسترش صلح و سازش بین طرفین دعوی عنوان و خاطرنشان کرد: آرای دادگاه صلح تا میزان ۵۰۰ میلیون ریال، تک مرحله‌ای و قطعی است و به همین علت موجب افزایش سرعت کار و کاهش مراحل رسیدگی خواهد شد.

حجت الاسلام شهواری گفت: دادگاه صلح، دادگاهی است که مطابق با قانون جدید شورای حل اختلاف به منظور تسریع در رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی ایجاد می‌شود و صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا میزان یک میلیارد ریال و برخی دعاوی دیگر مانند دعاوی ثلاث (تصرف عدوانی و ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق)، دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره و تعدیل اجاره‌بها، حصر وراثت، جنبه عمومی و خصوصی جرایم غیرعمدی ناشی از کار یا تصادفات و جرایم عمدی درجه ۷ و ۸ و ... را دارد.

رئیس کل دادگستری لرستان در پایان اضافه کرد: دادگاه‌های صلح مانند دیگر دادگاه‌های بدوی با حضور رئیس دادگاه یا دادرس علی‌البدل رسمیت می‌یابد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در کنار این دادگاه‌ها شعب شوراهای حل اختلاف مستقر می‌شوند و برای میانجیگری و صلح و سازش تلاش می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha