جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
سریال

منتقد سینما و مدرس رسانه نسبت به خشونت غیرمتعارف در سریال های شبکه نمایش خانگی که به شاخصه مهم آن ها تبدیل شده، انتقاد کرد.

مصطفی گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در حال حاضر بخش قابل توجهی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیش از عرف معمول به مقوله خشونت می‌پردازند، اظهار داشت: هم اکنون به‌عنوان مثال، چهار سریال "گردن‌زنی"، "بازنده"، "غربت" و "داریوش"پلتفرم‌های اصلی نمایش خانگی یعنی فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت در حال پخش هستند و می‌توان گفت که تولیدکنندگان این آثار در یک هدف مشترک خشونت را دست‌مایه‌ای برای ایجاد جذابیت قرار داده‌اند.

وی افزود: به‌عنوان نمونه در چهار قسمت نخست سریال گردن‌زنی ۳ نفر به‌شکل‌ کاملاً خشونت‌بار به قتل می‌رسند و برای دو نفرشان در شب عروسی این ماجرا رخ داده و حال آنکه در ادامه سریال مشاهده می‌کنیم که گویا کارگردان خواسته بدون تکیه‌بر قصه چفت و بست دار و صرفاً با جلوه‌های ویژه و تعلیق بصری، مخاطب خود را همراه با اثر کند.

وی گفت: همچنین در سریال "داریوش" که ضعف‌های شدیدی در متن و کارگردانی دارد، هر قسمت شاهد یک خشونت عمیق هستیم. کاراکتری به نام بهرام آنچنان رفتارهای خشونت‌آمیزی دارد که گاهی نمی‌شود به این سکانس‌ها نگاه کرد، مانند آتش زدن یکی از شخصیت‌های قصه در مغازه و یا چاقو کشی و قداره کشی و خونریزی وحشتناک از این بابت که به‌معنای واقعی تماشای این سریال را به‌جهت شدت خشونت نامناسب برای اعضای خانواده می‌کند.

گودرزی خاطرنشان کرد: این حجم از ساختن سریال‌های شبه اکشن و جنایی که خشونت بالایی را ترسیم می‌کند اساساً ضد فرهنگ ما ایرانی هاست و باید یک تجدیدنظر جدی در این باره صورت گیرد تا به بهانه و اسم واقع گرایی و طرح مسائل اجتماعی و جنایی، شاهد سکانس‌های خشونت‌بار در این حد نباشیم.

وی گفت: از سویی به نظر می‌رسد که این نگرش و رویکرد نویسندگان و کارگردانان سریال‌های شبکه خانگی می‌تواند مخاطب را پس بزند، چراکه این سریال‌ها غالباً در جمع‌های خانوادگی دیده می‌شوند و با تمام محدودیت‌های سنی که برای این سریال‌ها اعمال می‌شود، اما بخش زیادی از مخاطبان این سریال را سنین زیر ۱۵ سال شکل می‌دهند که لازم به ذکر است محدودیت سنی برای این گونه از آثار زیر ۲۰ سال لحاظ شود.

وی یادآور شد: این همه هیاهو و استفاده از واکنش‌های عصبی که در شخصیت‌ها نهادینه‌شده نمی‌تواند برای تماشاگر جذابیت داشته‌باشد. سریال‌سازی قطعاً فقط برای سرگرم کردن مخاطب نیست. به‌دلیل مخاطب انبوه باید تمهیدات ویژه‌ای برای پردازش قصه در نظر گرفت و خشونت بی‌دلیل می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به‌همراه داشته‌باشد که باید از آن پرهیز کرد.

منتقد سینما و تلویزیون همچنین بیان داشت: همچنین نباید از یاد ببریم که این گونه آثار روی برخی اقشار و طبقات که بیشتر تحت‌تأثیر سبک زندگی غربی هستند، تأثیرات مخربی می‌گذارد و اگر شاهد این مسئله بودیم که آمار جرم و جنایت در جامعه بالا رفته، بی شک محصولات سینما و شبکه نمایش خانگی در این فرآیند نقشی انکارناپذیر داشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha