سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
مفتحی

حوزه / محسن مفتحی گفت: فیلم کوتاه به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در خود مفاهیم ارزشمند را جا داده و مبلغ سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد.

محسن مفتحی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، بیان کرد: در آثارم همیشه تلاش کرده‌ام به موضوعات اجتماعی نگاهی عمیق مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشم. این اتفاق را در فیلم آخرم «تولد نیما»‌نیز می‌توان مشاهده کرد. در این فیلم به معضل اعتیاد پرداخته می‌شود اما مهم تر از آن این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد که چه چیزی باعث شیوع این آسیب اجتماعی شده است.

وی افزود: برای معضل اعتیاد می‌توان دلایل مختلفی را متصور شد که هم موضوعات اقتصادی در آن دخیل است هم عوامل بیرونی دیگر، اما در نهایت معتقدم سبک زندگی، نقشی تعیین کننده روی آسیب‌های اجتماعی دارد. در خانواده‌هایی که سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است، مطمئناً گرایش به سمت معضلات بسیار پایین‌تر از دیگر خانواده‌ها است.

این فیلمساز تأکید کرد: البته کاری به استثناها ندارم اما اگر نظری اجمالی به افرادی که درگیر معضلات و آسیب‌های اجتماعی هستند، بیندازید. می‌توانید ببینید عموماً خانواده روی گرایش آنها به معضلات نقش داشته است، من در فیلم‌هایم تلاش کردم بگویم اگر بتوانیم هسته خانواده را به خوبی تقویت کنیم، معضلات کم‌رنگ‌تر می‌شود.

این کارگردان تاکید کرد: پرداختن به معضلات اجتماعی نباید به معنای سیاه‌نمایی تصویر شود، چون متاسفانه برخی مواقع فیلم‌هایی که در آن به آسیب‌ها پرداخته می‌شود را با چوب سیاه نمایی می‌راند، در حالی‌که در تمام دنیا فیلم‌هایی اجتماعی جایگاهی ویژه در تولیدات سینمایی دارد، حتی با تکیه بر این تولیدات، جلسات کارشناسی گذاشته می‌شود تا جلوی آسیب‌ها گرفته شود.

مفتحی در پایان تأکید کرد: تأثیرگذاری فیلم کوتاه گاهی مواقع از فیلم بلند نیز بیشتر است، چون زمانی که بیننده برای آن وقت می‌گذارد بسیار کم بوده در نتیجه به راحتی و در هر زمانی می‌تواند مخاطب آن باشد. این ویژگی، ظرفیتی بسیار مهم است که نهادهای دولتی می‌توانند از آن استفاده کنند. برای مثال اماکن عمومی نظیر فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و... قادرند با نمایش فیلم کوتاه مخاطب را جذب کرده و پیام را منتقل کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha