پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
منتظری

حوزه / کارشناس سینما گفت: برای اعتلای سینمای دفاع مقدس و مقاومت نباید دید کمی داشته باشیم یعنی فکر کنیم تنها با بالا بردن تعداد می‌توانیم به هدفمان برسیم بلکه در این عرصه ساخت تولیدات با کیفیت قادر است جریان‌ساز و تأثیرگذار باشد.

سیدرضا منتظری، منتقد و کارشناس سینما در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه پرداختن به موضوعاتی با محوریت مقاومت از الزامات سینمای استراتژیک است، گفت: نیاز به توضیح نیست که پرداختن به موضوعاتی که در آنها به جبهه مقاومت پرداخته می‌شود یکی از الزامات ویژه سینمای کشورمان است اما متاسفانه فیلم‌هایی که در این رابطه تولید می‌شود چندان کیفیت لازم را ندارد، زیرا محلی برای کسب برخی منافع مادی شده است.

وی افزود: برای مثال در فیلم «قلب رقه» شاهدیم کارگردان تنها با خلق تصاویر اکشن در پی جذب مخاطب است. بدون اینکه روابط علت و معلولی در آن مورد توجه قرار گرفته باشد. این مشکل را به نوعی دیگر در سینمای دفاع مقدس نیز شاهد هستیم. منظور اینکه قهرمان قصه، شخصیتی واقعی ندارد و چهره‌ای فرشته گونه به خود گرفته است، در حالی‌که مهم ترین امر در فیلم‌هایی با محوریت مقاومت و دفاع مقدس، غنای فیلم‌نامه است.

این کارشناس سینما تصریح کرد: بشخصه سینمای مقاومت و دفاع مقدس را دوست دارم، بنابراین تاکید می‌کنم آثار این حوزه باید با وسواس و کیفیت بالا ساخته شود به ویژه کارگردانی که پشت دوربین چنین کاری قرار می‌گیرد باید از دانش و آگاهی لازم بهره باشد. فیلم‌هایی با محوریت مقاومت عموماً توسط دولت ساخته می‌شوند چون بودجه این قبیل آثار را تنها نهادهای دولتی قادر به تأمین هستند، پس توصیه می‌شود وقتی این نهادها قرار است سفارش دهنده کارهای مورد نظر باشند روی انتخاب کارگردان و نویسنده وسواس داشته باشند.

وی تاکید کرد: البته تولیدات دفاع مقدسی و استراتژیک ما نسبت به فیلم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ رشد محسوسی داشته‌اند اما برای رشد کیفیت نباید معیارمان را کارهای ضعیف گذشته در نظر بگیریم. نکته بد اینکه، برای اعتلای سینمای دفاع مقدس و مقاومت نباید دید کمی داشته باشیم یعنی فکر کنیم تنها با بالا بردن تعداد می‌توانیم به هدفمان برسیم بلکه در این عرصه ساخت تولیدات با کیفیت قادر است جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد. همچنین متذکر می‌شوم فعالیت در این حوزه نیازمند چراغ راه است و بدون سیاست‌گذاری نمی‌توان کاری را پیش برد.

وی در پایان تاکید کرد: وقتی قرار است در فیلم‌های سینمایی، گوشه‌ای از زندگی شهدا ترسیم شود، مهم ترین مسیر بیان واقعیت‌های زندگی این قهرمانان است، بدون اینکه بخواهیم اغراقی انجام دهیم. در این تولیدات باید نگاهی واقع گرا و مستند به زندگی قهرمانان وطن داشته باشیم تا مخاطبان بتوانند آن را باور کرده و با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha