جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
کد خبر: 1191441
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
«به افق فلسطین»

حوزه/ به افق فلسطین که در پس رویداد ۷ اکتبر و طوفان‌الاقصی گامی نو در جهت برنامه‌سازی حول محور مقاومت بوده است، اکنون در ویژه‌برنامه یک‌سالگی خود به‌مثابه یک درس نوین در برنامه‌سازی تلویزیون قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۳۶۵ روز از آغاز بزرگترین عملیات نظامی نیروهای مقاومت می‌گذرد. طوفان‌الاقصی که در میان دهه‌های گذشته به عنوان بزرگترین عملیات نیروهای مقاومت شناخته می‌شود نه تنها محور مقاومت بلکه رسانه‌ها و ساختار آنان را نیز د‎رهم ریخت و سبب شد تا به واسطه آن طرحی نو در رسانه ملی برانگیخته شود.

«به افق فلسطین» که در طول یک‌ سال از شروع طوفان‌ الاقصی به عنوان برنامه‌ای رسانه‌ای شروع به فعالیت کرد حال در یک‌ سالگی خود قرار گرفته است. برنامه‌ای که از پس آن مسئله فلسطین در ساختار رسانه ملی به شکل جدی پیگیری شد و برنامه‌های گفتگو محور دیگری با سبک‌های مختلف در این عرصه شروع به فعالیت رسانه‌ای کردند.

در حقیقت این برنامه تلویزیونی جلوه‌ای دیگر به فرم و محتواهای ارائه شده در گونه‌های مشابه خود داد. حضور مهمانان و کارشناسانی متفاوت از یکدیگر در حوزه‌های مختلف و آیتم‌های متنوع، سبب شد تا ساختار رسانه‌ای «به افق فلسطین» در پوشش اخبار فلسطین و تحلیل‌ها گامی موثر در رقابت با برنامه‌های مشابه آن باشد.

اینک که یک‌ سال از برنامه نوین به افق فلسطین می‌گذرد، این برنامه در سالگرد آغاز شروع به کار خود ویژه برنامه ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» را قرار داد تا در روز گرامی‌داشت مجاهدت‌های محور مقاومت در ۷ اکتبر، نوعی متفاوت از برنامه سازی تلویزیونی را برای مخاطب سیما به اجرا گذاشت. در حقیقت می‌توان گفت ویژه‌برنامه تدارک دیده شده برای سالگرد بزرگترین عملیات محور مقاومت، یک پک کامل و ویژه برای مخاطبان خود ارائه داد. در طول ۲۴ساعت ویژه‌ برنامه صرفا شاهد تحلیل‌های کارشناسانه نبودیم و به نوعی محتوای ارائه شده در تیم محتوایی برنامه به شکلی خلاقانه کار را پیش برده‌اند.

اولین مواجهه مخاطب با این ویژه برنامه به طبع فضای استودیو و آن چیزی است که مخاطب سیما در هر یک از بخش‌های برنامه با آن روبه رو می‌شود. طراحی دکور برنامه به مناسبت عملیات طوفان‌الاقصی، رنگ مقاومت به خود گرفته و مزین به پرچم‌های مقاومت و قاب‌هایی از شهدای جبهه مقاومت چون شهید سید حسن نصرالله، شهید اسماعیل هنیه، شهید سردار قاسم سلیمانی و ... است.

با وجود آن که بخش‌های برنامه در طول ۲۴ ساعت زیاد است اما برای مخاطب خود خسته کننده نیست. مزیت طولانی مدت برنامه و آیتم‌های جداگانه آن در این است که مخاطب در این مدت در هر زمان که اراده کند می‌تواند تحلیلی از فلسطین و طوفان‌الاقصی را گوش دهد. آیتم‌های متنوعی که در طول بخش‌های برنامه آماده شده چون کلیپ‌های موشن گرافی، پخش سرودهای حماسی و ... علاوه بر بار محتوایی که در قالب هنرهای مختلف ارائه می‌دهد، ساختار برنامه را به گونه‌ای ویژه‌تر کرده است. مهمانان و کارشناسان برنامه در جای خود بعد محتوایی دیگری از برنامه را تشکیل می‌دهد.

«به افق فلسطین» که از شروع خود هر قسمت را میزبان مهمانان و کارشناسان متنوع بود، در ویژه برنامه یک‌سالگی خود نیز این قاعده را اجرا نمود. استفاده از ظرفیت‌های متنوع مهمانان برای بخش‌های مختلف سبب شده تا هر نوع جریان فکری که در مسئله فلسطین و مقاومت هم نظراند، در این ویژه برنامه گرد هم بیایند. به طبع که این مسئله مخاطب‌های گوناگون خود را نیز جذب کرده است.

در ویژه‌برنامه «به افق فلسطین» در ساختار ویدئوکست به ارائه‌ای تاریخی از فلسطین نیز پرداخت. نکته قابل توجهی که این برنامه در رویداد یک‌سالگی خود به آن پرداخت و در طول برنامه نیز به آن توجه گردید، همکاری مشترک «به افق فلسطین» با شهرداری تهران در قالب کمپین‌های بیلبوردی بوده است. به گونه‌ای که ساختار یک برنامه تلویزیونی توانست با ایجاد همبستگی با مردم فلسطین، این اقدام مهم را در سطح شهر رقم بزند در نوع خود یک فعالیت نو است. در واقع استفاده موثر از تمام ظرفیت‌های موجود، «به افق فلسطین» را در ویژه‌برنامه خود هوشمندانه ساخته است.

نکته قابل تامل دیگر نبودن محدودیت سنی در آیتم‌های برنامه است. در برخی از بخش‌های برنامه با توجه به رده سنی کودکان برای درک مسئله فلسطین و همبستگی با آن، اجرای سرودهای حماسی کودکانه با المان‌های مقاومت در نظر گرفته شده است تا این ویژه‌برنامه نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز قابل توجه باشد. حتی در بخشی از پخش سرودهای حماسی کودکان، مجری برنامه برای لحظه‌ای متاثر از فضای اجرای کودکان شد.

همچنین در کنار آیتم‌های گوناگون بخش‌های رصد اخبار لحظه به لحظه، توئیت‌خوانی، تماس تصویری با افراد حاضر در لبنان، پخش زنده بخشی از سخنرانی عضو ارشد حماس، دعوت از خواهر شهید سید عباس موسوی و ... از دیگر بخش‌های مختلف و متنوع ویژه‌برنامه «به افق فلسطین» بوده است که هر بخش را برای مخاطبان خود خاص کرده است و به نوعی ۲۴ساعت عرصه رسانه ملی را به فضای مقاومت آراسته است.

این نوع هوشمندانه از برنامه سازی که تا پیش از این از صدا و سیما به ندرت دیده می‌شده است می‌تواند جریانی را به راه اندازد تا در پس آن عرصه رسانه ملی با در نظر گرفتن تمام مخاطبان سیما، به شیوه‌های جدید از برنامه سازی روی آورد. شیوه‌ای که در ساختار آن فرم و محتوای ارائه شده کیفیتی دقیق را در زمینه خود داشته باشد تا بتواند هم سطح و حتی پیشرو از برنامه‌های مشابه خارجی باشد و راه را برای گام‌های موثر و نو در تولیدات رسانه‌ای در سیما باز نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha