جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
مصطفی قلی زاده علیار

حوزه/ قلی زاده علیار گفت: شعر پیام‌گستر انسانی و اخلاق‌محور تربیت کننده و دارای اهداف الهی- انسانی مورد تایید شخص پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در طول ۲۵۰ سال بوده و شاعران چنین اشعاری مورد تشویق حضرات معصومین علیهم السلام قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار که دارای تحصیلات حوزوی است و حدود چهل جلد کتاب در موضوعات دفاع مقدس، علمای شیعه، شعر، تاریخ اسلام و ... به رشته تحریر در آورده است و سال‌هاست مسئولیت دبیری و مسئولیت برگزاری برخی محافل ادبی استان آذربایجان‌غربی را به شکل فعال به عهده دارد.

وی تحقیقات گسترده‌ای در موضوع زندگی، فعالیت و آثار شاعران مسلمان تاثیرگذار و جریانساز تاریخ از صدر اسلام تا عصر حاضر دارد و کتب و مقالات پژوهشی هم در این عرصه، عرضه کرده است‌که از جمله کتاب "دعبل خزاعی شاعر دار بر دوش" که یکی از منابع سریال "ولایت عشق" است.

با عنایت به برگزاری محافل شعری ویژه شهدای خدمت، شهید اسماعیل هنیه، شهید سید حسن نصرالله که آقای مصطفی قلیزاده علیار با مشارکت و حضور دوستان شاعر و ادیب خود و به اهتمام حوزه‌هنری آذربایجان‌غربی، اداره کل کتابخانه عمومی استان، محفل ادبی هاتف و بسیج هنرمندان در ارومیه و در ماه‌ها و هفته‌های اخیر برپا کرده؛ گفتگویی با این ادیب و نویسنده متعهد انجام داده‌ایم که باهم می‌خوانیم.

انگیزه شما در برپایی برخی محافل ادبی و شاعرانه به مناسبت‌های انقلابی و سیاسی، مخصوصاً یادبودها در فقدان شخصیت‌هایی بزرگ و شهید و تاثیرگذار مثل سید حسن نصرالله چیست؟ با اینکه بسیاری از مجامع و انجمن‌های شعرا، از کنار این وقایع ملی، بی‌اعتنا می‌گذرند، اما شما و امثال شما همواره در چنین مناسبت‌هایی پای کار هستید؟

شعر در طول تاریخ مهم‌ترین ابزار برای روشنگری حق و باطل بوده است

ببینید، شعر سریع‌ترین واکنشی است که بعد از نشر یک خبر مهم شادکننده یا غمگین کننده توسط رسانه‌ها، ابراز می‌شود و شاعران باوجدان، موضع‌دار و فعال، نمی‌توانند در مقابل شهادت شخصیت‌های مفید و موثر و خادم ملت و کشور و اسلام و جبهه مقاومت حزب‌الله در مقابل اشغالگران غاصب، ساکت باشند و شعری نگویند! شعر در هنگام موفقیت یک ملت یا موقع ماتم و شکست، قبل از هر هنری خلق می‌شود و شاعران متعهد قبل از هر هنرمندی، با شعرشان، در کنار ملت شاد یا محزون خود قرار می‌گیرند و حرف دل ملت خود را به زبان لطیف شعر، بیان می‌کنند که معمولا در این مواقع تاریخی، برخی سیاست‌بازان و اهالی خنثی و پر ادعای هنر که دائما از ملت و دولت و نظام طلبکارند! بلافاصله، شاعران و هنرمندان فعال و متعهد و ملی را متهم می‌کنند به حکومتی بودن و ... از این خزعبلات؛ اما شاعران و هنرمندان متعهد و ملی و مردمی، بی اعتنا به بیهوده‌گویی این مفت‌گویان مفت‌خوار و گاه وابسته به جریانهای ضد ایرانی و بیگانه‌گرایی، در کنار ملت قرار می‌گیرند.

برگزاری محافل شعری شما توسط اداراتی بخشنامه می‌شود یا خودجوش است؟

شعرا وظیفه تاریخی و ملی خود را با سرودن شعر و هنر ملی و مردمی نشان می دهند، بنابراین، اقدامات ما در برپایی محافل شعر مناسبتی، بیشتر دلی و عاشقانه و دغدغه‌ی خودمان است تا کار فلان اداره دولتی و تشکیلات و نهاد حکومتی.

البته شاعران و هنرمندان مردمی و متعهد اولا با حاکمیت جمهوری اسلامی و نظام هیچ مشکلی ندارند، بلکه از دل و جان این نظام پویا و مترقی و استکبارستیز و رهبری آن را دوست می‌دارند.

ثانیاً؛ بی اعتنا به ضعف یا کج سلیقگی برخی مسئولان اجرایی دولتی و نمایندگان مجلس و جناح‌بازان، فلان طلبان و بهمان‌گرایان، ... خود را وفادار نظام و رهبری و امام و شهدا و طرفدار منافع کشور و مصالح ملت می‌دانند و در این میدان هم کاملا صریح و شجاعند و با کسی تعارف ندارند و به دهن مفت‌گویان خود روشنفکر پندار یا مخالف، مشتی خاک می‌ریزند!

اثرات و نتایج برگزاری این محافل شعری چیست؟

شاعران و هنرمندان متعهد و مردمی وفادار به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی مخصوصاً جنبه‌های استکبارستیزی، ضد صهیونیستی، مستقل بودن ایران، مترقی و پیشرفته بودن ملت؛ همواره در کنار مردم هستند و در همه اتفاقات مهم ملی اعلام وجود می کنند، هم امروز در شرایط فعلی، هم در آینده و برای‌ همیشه، در کنار مردمند.

برگزاری محافل شعری مناسبتی مثلا شهادت سردار سلیمانی، شهید رییسی و شهدای خدمت، شهادت اسماعیل هنیه، و اخیرا شهادت مجاهد بی تکرار سید حسن نصرالله، از این جنس است یعنی برگزاری محافل شعر به این مناسبت‌ها، مردمی بودن و در کنار مردم بودن است بی تعارف، که البته بنده تنها اقدام کننده نیستم، به همت و پایمردی و همدلی دوستانی شاعر و هنرمند متعهد مثل استاد دکتر سعید سلیمانپور و پشتیبانی بعضی مسئولان متعهد فرهنگی و همراهی رسانه‌های ملی و مردمی، اقدام می‌کنیم به برگزاری محافل شعری با حضور و ارائه آثار ارزشمند شاعران متعهد.

نقش شاعران مسلمان متعهد و اجتماعی، در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی از صدر اسلام تا به امروز، چه بوده؟

شعر پیام‌گستر انسانی و اخلاق‌محور تربیت کننده و دارای اهداف الهی- انسانی مورد تایید شخص پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در طول ۲۵۰ سال بوده و شاعران چنین اشعاری مورد تشویق حضرات معصومین علیهم السلام قرار گرفته اند، از حسان بن ثابت شاعر پیامبر (ص) تا دعبل خزاعی شاعر امام رضا (ع) در قرن سوم.

شما کتاب شریف و ماندگار "الغدیر" علامه امینی (ره) را ببینید که در این باره سنگ تمام گذاشته‌ و حق این شاعران حق‌طلب را به‌خوبی و شایستگی ادا کرده است، در این کتاب شکوهمندی شعر جاودان و پرشور شاعران پیشگام در دفاع از سیمای معصوم آل محمد (ص)، معرفی شخصیت پیشوایان الهی، تبیین حقانیت مذهب اهل بیت (ع) و افشای چهره‌ی کریه حاکمان ستمگر در غصب منصب خلافت اسلامی در طول قرن اول، دوم و سوم هجری، به روشنی و مستند، ترسیم شده است.

ائمه معصومین چه حمایت و پشتیبانی از شعرای عصر خود می‌کردند؟

شاعرانی بزرگ و متعهد و مبارز و روشنگر حق و باطل، همچون کُمیت اسدی، سید حِمیَری، فرزدق، سفیان عبدی کوفی، و ... همواره مورد تایید و تشویق و دفاع امامان معصوم بوده‌اند و ائمه اطهار از این سخنوران اندیشمند و مومن و متعهد و مجاهد، پشتیبانی مادی و معنوی می‌کردند، حتی به پیروان خود سفارش و تاکید می‌کردند که اشعار این شاعران متعهد را بخوانند و به فرزندان خود بیاموزند، مانند سفیان عبدی کوفی که حضرت امام صادق (ع) به شیعیان خود امر کرد اشعار این شاعر را به اولاد خود یاد دهند! "یا مَعشَرَ الشّیعَةِ عَلِّموا أولادَکُم شِعرَ العَبدِیِ، فَإِنَّهُ عَلی دینِ اللّه!"

آیا مدال افتخاری بالاتر از این برای یک شاعر و هنرمند و دانشمند و عالم می‌توان یافت که امام صادق (ع) به عنوان خلیفه الله معصوم، به مسلمانان دستور دهد که شعر فلان شاعر را به فرزندان خود یاد دهید؟! یعنی در واقع می‌توان نتیجه گرفت که امام صادق (ع) سفارش اکید دارد که در کنار تعلیم قرآن و فرهنگ اهل بیت (ع)، اشعار سُفیان عبدی و امثال او را هم به بچه‌های مسلمان یاد دهند و این بزرگترین نشان افتخار سفیان عبدی و شاعران متعهد همچون اوست.

چه عواملی باعث شده بود ائمه این همه به برخی شعرا اهتمام داشته باشند؟

این شاعران متعهد به خاطر تفکر درست و دعوت مردم به حق و به راستی و درستی و خداپرستی و اجرای عدالت اجتماعی و ظلم‌ستیزی و انساندوستی و اخلاق و انصاف، مورد عنایت ویژه ائمه اطهار قرار می‌گرفتند زیرا نشر این ویژگیهای ارزشمند اندیشه‌ای و حیاتی و توحیدی در شعر این شاعران، در واقع منشور فرهنگ والا و پایه تمدن انسانی و انسان‌ساز است.

ارزش آثار ماندگار شاعران بزرگ و جهانی تاریخ ایران‌ نیز در هزار سال گذشته مبتنی بر همین شاخصه‌های انسانی و الهی است، حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهکار عظیم و اخلاقی و حکمت آموز بی‌نظیرش "شاهنامه" که سرشار از حکمت اسلامی و قرآنی و فرهنگ و تمدن انسانی ایرانی است، همچنین ناصر خسرو، شیخ عطار، سنایی، حکیم نظامی، خاقانی، مولانا، سعدی، حافظ، شاعر و عارف سه زبانه ایرانی قرن دهم حکیم ملا محمد فضولی بغدادی، صائب تبریزی، بیدل دهلوی و ... تا علامه اقبال لاهوری، استاد شهریار و دیگر سخنوران حکیم و بزرگ ایران‌زمین، به زبانها و گویش‌های مختلف اقوام ایرانی، که همگی یک‌جا "ملت ایران" را تشکیل می‌دهند به تعبیر آن شاعر بزرگوار معاصر که در محضر رهبری خواند: بیز هامیمیز ایرانلی‌ییک...، ما همه با وجود زبانهای متعدد، ایرانی هستیم!

از وقتی که برای خبرگزاری حوزه گذاشتید تشکر می‌کنیم.

من هم از خبرگزاری حوزه که در نشر اخبار حوزه علمیه و دین و انقلاب در خط مقدم است تشکر می‌کنم و عرض خدا قوت به همه همکاران شما دارم.

انتهای خبر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha