جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
جشنواره دادخند

حوزه/رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: خروجی جشنواره شعر طنز دادخند می‌تواند منجر به خلق برخی ضرب المثل‌های شیرین فارسی شود و این اقدام دستگاه عدلیه منشاء خیری در ادبیات فاخر کشورمان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه(دادخند) با تجلیل از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره در یزد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین طهماسبی رئیس کل دادگستری استان یزد شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره ملی شعر طنز دادخند که در سالن شهید عباسپور برق منطقه‌ای یزد برگزار شد، اظهارداشت: دستگاه عدلیه خودش را به هیچ وجه بی نیاز از نقد و تذکر نمی‌بیند.

وی افزود: اعتقاد داریم فاخرترین، موثرترین و دقیق‌ترین نوع نقد و کنکاش‌ها را می توان در قالب طنز ارائه کرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد ابراز کرد: هرچند فاخرترین شاخه ادبیات به نظر حوزه طنز ولی؛ برخی مرز بین طنز و هجو را در می‌نوردند و در قالب طنز به هجو افراد می‌پردازند.

طهماسبی افزود: آثار مثبت برنامه‌های طنز قطعاً در اصلاح فرایندها تاثیرگزار است و لذا با برگزاری این جشنواره در بالاترین سطح ممکن در دادگستری استان موافقت کردیم و امیدواریم هر سال شاهد برگزاری با کیفیت‌تر و موثرتر این جشنواره باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی خاطرنشان کرد: هرچند پرونده ظاهری این جشنواره امشب بسته خواهد ‌شد ولی بازخوردهای آنها را در ادامه برای اصلاح نواقص و کاستی‌هایی که در آثار به آنها اشاره شده، بررسی و استخراج خواهیم کرد.

وی ادامه داد:خروجی این جشنواره حتی می‌تواند منجر به خلق برخی ضرب المثل‌های شیرین فارسی و این اقدام دستگاه عدلیه منشاء خیری در ادبیات فاخر کشورمان شود.

سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور در این مراسم گفت: دو بهانه یعنی «عدلیه» و «هنر»، جمع امروز را شکل داده است که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیگری از ثروت‌ها و سرمایه‌های کهن این سرزمین است.

وی مفهوم هنر انقلاب را هنری در جهت خدمت به مردم خواند و گفت: شعر از خلقت‌ها و نعمت‌های الهی است که مردم کشورمان از دیرباز آن را قدر دانسته‌اند.

لشکری در ادامه عنوان کرد: شعر طنز از قالب‌های مهم این سرمایه اجتماعی است که در تاریخ کشورمان از عبید زاکانی تا عهد مشروطه به اوج خود می‌رسد و در دوران معاصر نیز بزرگانی مانند «ابوالفضل زرویی نصرآباد» را شاهد است که به ما نشان داد شعر طنز می‌تواند نوعی امر به معرف و و نهی از منکر باشد.

براساس این گزارش، اولین دوره این جشنواره به صورت استانی برگزار شد و دومین دوره جشنواره طنز دادخند به صورت ملی در سه بخش عمومی مرتبط با «فرهنگ همراه» ناظر بر آسیب‌های تلفن همراه، بخش «قوه قوی» مرتبط با مسائل حوزه قضایی و بخش دیگری در رابطه با مواجهه مردم با قوه قضاییه برگزار شد.

به گفته حجت الاسلام پرنیان دبیر این جشنواره در مجموع ۳۶۵ اثر را از ۱۴۲ شرکت کننده از ۲۲ استان کشور به دبیرخانه ارسال شده است و داوران این جشنواره را «ناصر فیض» و «عباس احمدی» از شاعران طنزپرداز برجسته کشور تشکیل می داد.

در مجموع ۱۹ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند که ۱۰ اثر شایسته تقدیر ویژه و ۹ اثر نیز در سه بخش جشنواره به عنوان نفرات اول تا سوم برای تجلیل معرفی شدند و در بخش ویژه نیز سه اثر به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل می‌شوند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha