یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
کد خبر: 1192132
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کتاب

"احیای حیاء" عنوان کتابی است به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی هدایتی از اساتید حوزه و دانشگاه که سال هاست در عرصه تدریس و نیز نگارش متون دینی و تربیتی اهتمام ویژه و قابل تقدیری از خود نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نویسنده در این کتاب که سال ۱۳۸۲ به همت انتشارات کوثر غدیر به زیور طبع آراسته شده، پس از فصلی تشریحی در خصوص ریشه و خاستگاه کلمه حیا در ادبیات فارسی و ادبیات دینی به تبیین مهم ترین احادیث شیعی و اسلامی راجع به اهمیت و ضرورت حیامداری در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی می پردازد و در ادامه البته برخی از اصلی ترین آسیب ها و آثار نامطلوب بی حیایی را بر اساس آموزه های ناب دینی و قرآنی مورد توجه قرار می دهد که از این حیث نیز اثری ارزشمند و پرمحتوا برای مخاطب عام و خاص به شمار می رود.

در بخشی از این کتاب می خوانیم؛

"انسان در جهان بینی قرآن، علاوه بر هدایت بیرونی و تشریعی، از سوی هدایت فطری و درونی نیز به راه رشد و کمال دلالت و راهنمایی شده است. آفریدگار حکیم در آفرینش انسان با الهام فطری، وی را به قوا و نیروهایی مجهز کرده است که از درون می تواند در مسیر سعادت قرار گیرد.

ملکات فاضله، سرمایه های ذاتی هستند که خداوند متعال به انسان الهام و تعلیم کرده است و از او خواسته تا این گوهرهای نهادی را حفظ و نفس خود را از آلودگی با فجور و رذائل پاک و تزکیه کند. یکی از این سرمایه ها و ارزش های انسانی حیاء و شرم است.

حیاء برخاسته از فطرت انسان و معیار و مالکی برای انسانیت و رشد کمال اوست و در وجدان اخلاقی هر انسانی نهفته است...حیاء یک نیروی بازدارنده روحی است که از ظهور و انتقال زشتی های درون و آثار ناپسند آن به عالم بیرون جلوگیری می کند و همانند پوششی، صاحب خود را از صورت زیبا و نیکویی برخوردار می سازد. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha