یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
کد خبر: 1192438
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
کتاب«شخصیت‌های مسیحی»

حوزه/ کتاب «شخصیت‌های مسیحی» تألیف محمدصادق احمدی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مطالعات مسیحی، مطالعاتی مربوط به جهان‌بینی و سنت مسیحی است. این مطالعات شامل دوره‌های تاریخ کلیسا، شخصیت‌های مسیحی، الهیات کتاب مقدس، زبان‌های کتاب مقدس، فرقه‌های مسیحی، آیین‌های کلیسایی و ... است.

یکی از مباحث مهم مطالعات مسیحی، شناخت شخصیت‌های بزرگ این دین است. با توجه به ادوار تاریخی مسیحیت، می‌توان این شخصیت‌ها را از تاریخ پیشامسیحی تا دوران معاصر در نظر گرفت که از پیامبران بزرگ پیش از عیسی آغاز شده، در ادامه به عیسی، حواریون و شاگردان وی می‌رسد، تاریخ آباء کلیسا و الاهی‌دانان صدر مسیحیت را شامل می‌شود.

همچنین در یک سیر تاریخی – الهیاتی، الهیدانان قرون وسطی، راهبان مسیحی، شخصیت‌های بزرگ نهضت اصلاح دینی (موافقان و مخالفان آن) و اندیشمندان جدید و معاصر مسیحی را در برمی‌گیرد. در کتاب «شخصیت‌های مسیحی» که به تازگی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است، به معرفی شخصیت‌های مسیحی پرداخته می‌شود.

با توجه به رواج مباحث علمی درباره شخصیت‌های مسیحی در محافل و مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی، اواخر دهه ۸۰ خورشیدی، بخش ادیانِ گروه پژوهه در پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام، ذیل کلان‌پروژه فرهنگ‌نامه جامع علوم اسلامی انسانی، نگارش مدخل‌های شخصیت‌های مسیحی را طرح‌ریزی کرد. پس از مدخل‌یابی، بررسی و تنظیم آن، در سال ۱۳۸۹ نگارش مداخل آغاز و پس از دو سال کار مستمر و گروهی، در سال ۱۳۹۱ این پروژه به انجام رسید.

بیشتر مقالات این کتاب به قلم محمد صادق احمدی و برخی از آن‌ها به قلم محمدضیا توحیدی، محسن گلپایگانی، منصور ترابی، ریحانه غلامی، محمدرضا طباطبایی و مرتضی یگانه امیری از متخصصان ادیان ابراهیمی نگاشته شده است.

این مجموعه مقالات، پس از ارزیابی اساتید، در مرحله نخست در وب‌گاه علمی پژوهه منتشر شد و در مرحله بعدی، مداخل موردنیازی که روند منطقی و علمی مباحث کتاب در گروه آن‌ها بود توسط پژوهشگران نگاشته و به مجموعه افزوده‌ شد و در مرحله سوم، مجموعه مقالات پس از بازبینی، اصلاح و ویرایش علمی، برای انتشار در قالب کتاب، فصل‌بندی شده‌اند.

انبیاء پیش از عیسی، عیسی، مریم، حواریون، رسولان و شاگردان عیسی، انجیل‌نگاران، آباء کلیسا، پاپها، الاهی‌دانان کاتولیک، الاهی‌دانان پروتستان و عارفان مسیحی مجموع ۱۰ فصل کتاب «شخصیت‌های مسیحی» را تشکیل می‌دهد.

در این کتاب بیش از ۱۲۰ مدخل استخراج و اهم مباحث مهم در زمینه شخصیت‌های مسیحی پوشش داده شده است. از مزایای این مجموعه، دسترسی آسان به موضوعات و مدخل‌های مرتبط با شخصیت‌های مسیحی است که گاه با نگاهی به مباحث و مبانی اسلامی و نیز طرح و بررسی مطالبی از الهیات اسلامی همراه شده است.

تلاش نویسندگان این اثر بر آن بوده است که مباحث مهم و اساسی مطرح درباره شخصیت‌های مسیحی به گونه‌ای تبیین شود که افزون‌بر استفاده عموم طلاب و دانشجویان، برای متخصصان این حوزه نیز مفید باشد.
کتاب «شخصیت‌های مسیحی» تألیف محمدصادق احمدی در قطع وزیری، ۵۸۲ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به تازگی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
برای تهیه اثر به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به نشانی www.pbshop.irمراجعه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha