سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
حجت‌الاسلام بی نیاز

حوزه/ حجت‌الاسلام بی‌نیاز با تشریح وضعیت مساجد نیمه کاره در منطقه آزاد کیش و مقایسه آن با دیگر اماکن این جزیره گفت: این مشکل به راحتی قابل حل است اما هر بار وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند؛ سازمان منطقه آزاد کیش یا اعتقادی به مسجد ندارد یا اهمال کار است.

حجت‌الاسلام علیرضا بی نیاز، امام جمعه کیش از استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در هرمزگان با موضوع بی توجهی به مساجد نیمه‌کاره با توجه به ساکنان و گردشگران تعداد مساجد در نظر گرفته شده را چهارده مورد ارزیابی کرد و گفت: این چهارده مسجد فعال است که در آن نماز خوانده می‌شود، امام جماعت دارد و برنامه‌های متنوع در آن‌ها برگزار می‌شود؛ اما شش مسجد از آن‌ها کامل است و بهره‌برداری می‌شود، اما مشکلاتی دارد.

امام جمعه کیش از بی‌توجهی به مساجد نیمه‌کاره انتقاد کرد و ابراز داشت: در حالی که سازمان منطقه آزاد هزار و چندصد میلیارد تومان بودجه عمرانی برای کارهای عمومی جزیره دارد، متأسفانه در ده سال گذشته یک ریال برای عمران مساجد مصرف نکرده‌اند؛ مجسمه و جدول و طرح و انواع و اقسام کارها را انجام می‌دهند اما به مسجد توجه نمی‌شود.

وی بی‌توجهی در دولت‌های گذشته به مساجد را ناشی از رویکرد آن‌ها عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در دولت سیزدهم هم یک آجر به این بناها اضافه نشد، در حالی که توقع داشتیم در این دولت توجه ویژه‌ای به اماکن مذهبی بشود.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز از جلسات چند باره درباره تکمیل این مساجد نیمه کاره با مسئولان خبر داد و تصریح کرد: در عمل هیچ تمایلی در سازمان منطقه آزاد که همه امکانات و اختیارات و بودجه جزیره در دست آن‌ها است دیده نمی‌شود.

امام جمعه کیش با اشاره به وضعیت بد اقتصادی گفت: سرمایه گذاران نیز با وضعیت بد اقتصادی به این مسأله توجه ندارند؛ مشخص است که تا وقتی سازمان شروع نکند، دیگران نیز حاضر به شروع کار نیستند؛ سازمان منطقه آزادی که می‌توانست از مسئولیت اجتماعی پروژه‌های بزرگی که به سرمایه‌گذاران می‌دهد مساجد را کامل کند، در آن زمینه هم متأسفانه پیگیری جدی نداشتند و هیچ کدام از مساجد اقدام جدی نشد.

وی با اشاره به زیبا سازی در جزیره کیش اظهار داشت: در چنین جزیره‌ای مساجد در سوله‌ها و ساختمان‌ها و اتاقک‌هایی است که در شأن مسجد نیست؛ جالب است که مساجد ما فعال است و مردم همه شرکت می‌کنند و نسبت حضور مردم کیش در مساجد بیش از میانگین شرکت مردم در کل کشور است.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز مساجد را نیازمند خادم عنوان کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد کیش برای هر دستشویی دو خادم گذاشته است اما برای مسجد یک خادم قرار نمی‌دهد؛ چنین مباحثی در جلسات گفته شده است و بی‌اهمیت بوده‌اند و به این خاطر است که در بین عموم مردم مطرح می‌شود.

امام جمعه کیش امکانات گذشته مساجد را نیازمند نوسازی توصیف کرد و ابراز داشت: برای جزیره کیش که بودجه‌های هنگفت صرف می‌شود، چنین وضعیت مساجد جالب نیست؛ نهاد امامت جمعه با اندک بودجه‌ای که دارد در حد خود به مساجد کمک می‌کند.

وی با تعریف از وضعیت کیش و اینکه تنها سازمان منطقه آزاد کیش همه چیز را در اختیار دارد و هیچ اداره دیگری مانند اداره اوقاف، دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و هیچ اداره دیگری نیست و ما مجبور هستیم همه این‌ها را با سازمان انجام دهیم، راهی جز جلسه با این افراد نداریم؛ همه درآمدهای دولت به جیب سازمان می‌رود و همه هزینه‌ها را هم این سازمان انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز توجه سازمان منطقه آزاد کیش به مساجد را بسیار کمتر از توجه این سازمان به دیگر اماکن این جزیره توصیف کرد و گفت: این بی‌توجهی یا به عدم اعتقاد و یا به اهمال کاری و ترک فعل بر می‌گردد و نیاز به گرفتن تصمیم درست و حل شدن این قضیه است؛ چندین بار به توافق رسیده‌ایم و عملیاتی نشده است.

امام جمعه کیش سازمان منطقه آزاد کیش را مالک زمین مساجد معرفی کرد و افزود: حتی زمین این مساجد برای خود مسجد نیست تا بتوانیم با پیدا کردن بانی و ساخت مغازه در کنار مسجد، به ساخت مسجد کمک کنیم یا منبع پایداری برای آینده این مسجد فراهم آوریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha