سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
تقویت اراده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: عزم جوهره انسانیت است و میزان امتیاز انسان و تفاوت درجات او به عزم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌ از گرگان، خانم مریم میرکریمی در نشست اخلاقی که در جمع طلاب جدید الورود مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) برگزار شد، در بحث مهارت‌های تقویت اراده به روایتی از امام موسی بن جعفر(علیه‌السلام) استناد کرد و گفت: برترین توشه کسی که به سوی خدا سفر می‌کند، عزم و اراده‌ای است که با آن او را انتخاب می ‌کند.

وی ادامه داد: عزم، جوهره انسانیت است و میزان امتیاز انسان و تفاوت درجات او به عزم است.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان با این مقدمه که انسان‌ یا بی‌اراده است یا دارای اراده، توضیح داد: انسان‌های بااراده یا به دنیا گرایش داشته و اراده دنیازدگی دارند و یا هَمُّ و غَمِّ آنان آخرت است؛ لذا باید هم بی‌ارادگی درمان شود و هم دنیاگرایی!

خانم میرکریمی افزود: مقصد تربیت قرآنی؛ گروه سوم است که انسان‌هایی اهل اراده هستند که تلاش خود را صرف مقاصد آخرتی می‌کنند، اگر آدمی اراده انسانی نداشته باشد، به کمال نمی‌رسد زیرا سیر به سوی خدا نیاز به استقامت دارد«یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ».

وی توضیح داد: در اهمیت عزم و اراده همین بس که خداوند متعال در آیه ۱۸۶ سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند: «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ اگر شکیبایی کنید و پرهیزگار باشید، نشان قدرت اراده شماست».

استاد حوزه با تاکید این مطلب که «باید در خود اراده را ایجاد نموده و سعی کنیم این اراده را حفظ کرده و آن را تقویت کنیم»، اظهار کرد: یادآوری و توجه، مقابله با هوای نفس و تضعیف میل های مزاحم، تکرار عمل و جزئی سازی برنامه از جمله راه‌هایی است که تنها به تقویت اراده می‌انجامد و پرهیز از گناه، عمل خالصانه، توکل بر خدا، شنیدن موعظه، دعا، مشارطه و مراقبه را از راه‌های تقویت ایمان و اراده است.

خانم میرکریمی در بیان حدیث مفلس به معنای این واژه پرداخت و گفت: پیامبراسلام(صلی‌الله‌و‎علیه‌وآله) می‌فرمایند: «مفلس در امت من کسی است که روز قیامت با انبوهی از اعمال نیک حاضر می شود؛ ولی به دیگری دشنام داده، به آن یکی تهمت زده، لذا از نیکی‌های خود به هریک از این‌ها داده می‌شود و اگر نیکی‌های او پیش از ادای بدهی‌های او تمام شد، از بدی های آنان کسر می گردد و به حسابِ او منظور می شود و سپس او را در آتشِ دوزخ می اندازند».

وی در پایان با اشاره به اهمیت نماز شب در مسیر خودسازی و تهذیب به حدیثی از امام حسن عسگری(علیه‌السلام) استناد کرد و گفت: «وصول به خدا و رسیدن به مقام قرب الهی یک راه طولانی است و پیمودن این راه طولانی؛ مرکب می خواهد و بهترین مرکب این سفر نماز شب است».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha