چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 16, 2024
نشست مدیران و معاونان فرهنگی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان بر نقش تربیت در کار فرهنگی و ضرورت خودسازی طلاب تاکید کرد و گفت: هر فعالیتی را نمی‌توان کار فرهنگی نامید و ریشه و اساس کار فرهنگی، تربیت انسان‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، در نشست مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان گلستان، با استناد به آیه ۱۶۴ سوره آل عمران بر اهمیت فرهنگ‌سازی و ترویج رفتارهای حسنه بر اساس آموزه‌های الهی تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی بعثت انبیاء(ع)، تحول در فرهنگ‌های باطل و نهادینه ساختن فرهنگ والای دینی بوده است، افزود: اگر فرهنگ عمومی جامعه‌ای بر اساس موازین و معیارهای الهی بنا شود، علاوه بر رضایت خداوند، زمینه رشد و تعالی جوامع و سعادت نهایی انسان‌ها فراهم خواهد شد؛ برعکس، انحطاط و انحراف فرهنگی، نابودی و هلاکت را در پی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، همچنین بر اهمیت رسالت تبلیغی مبلغان دینی در ترویج فرهنگ ناب الهی تأکید کرد و اظهار داشت: فرهنگی که موجب رشد انسان باشد، ریشه در آموزه‌های وحیانی دارد و قرآن کریم نیز بر این موضوع تأکید دارد.

خانم حسینی واعظ در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آیه ۱۶۴ سوره آل عمران، به نقش پیامبران در تزکیه و تعلیم انسان‌ها اشاره کرد و افزود: پیامبران الهی با تلاوت آیات خداوند، تزکیه نفوس و آموزش کتاب و حکمت، انسان‌ها را از گمراهی نجات داده و به سوی سعادت هدایت می‌کردند.

وی بر نقش تربیت در کار فرهنگی و ضرورت خودسازی طلاب تاکید کرد و گفت: هر فعالیتی را نمی‌توان کار فرهنگی نامید و ریشه و اساس کار فرهنگی، تربیت انسان‌ها است.

این استاد حوزه، با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه به عنوان یک ظرفیت برای تولید و انتقال محتوا، بر ضرورت استفاده بهینه از این ظرفیت برای تربیت و پاسخگویی به نیازهای فکری و معنوی جامعه تأکید کرد.

خانم حسینی واعظ همچنین بر اهمیت خودسازی طلاب و روحانیون به‌عنوان مربیان جامعه اشاره کرد و گفت: هر فردی که به تعلیم نفس خود می‌پردازد، شایسته‌تر از کسی است که تنها به تعلیم دیگران می‌پردازد.

وی در ادامه سخنان خود، به نقش اساسی حوزه‌های علمیه و طلاب در تربیت و تحول جامعه اشاره کرد و گفت: نباید نقش حوزه‌ها تنها به انتقال معارف دینی محدود شود، بلکه باید بر نقش‌های تربیتی، تحولی و اقدامات عملی نیز تأکید شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان خاطرنشان کرد: علما نیز همانند پیامبران، وظیفه تربیت و هدایت جامعه را بر عهده دارند و باید تمام تلاش خود را برای انجام این رسالت مهم به کار گیرند.

خانم حسینی واعظ با اشاره به تأثیرگذاری گسترده روحانیون و طلاب، بر اهمیت نقش آنان در گسترش دین، حفظ جامعه دینی و برپایی تمدن اسلامی تاکید کرد و همچنین، بر لزوم توانمندسازی طلاب در ایجاد تحول در مردم و تربیت فردی و اجتماعی آنان به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت آنان در این مسیر اشاره کرد.

وی ابراز کرد: طلاب باید علاوه بر تسلط بر معارف دینی، مهارت‌های ارتباطی قوی، توانایی حل مسئله و آشنایی با مسائل روز جامعه را نیز کسب کنند تا بتوانند به عنوان الگو و رهبر جامعه عمل کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان در پایان اظهار کرد: طلاب به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه، نقش بسیار مهمی در ایجاد تحول و پیشرفت جامعه ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل، باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای سطح علمی، مهارتی و توانمندی‌های طلاب در راستای تحقق این هدف انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha