پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
فیلم فجر

فیلم‌ سینمایی «میهمان داریم»‌ نمادیست از انتظار. انتظار در جامعه‌ای رو به یک فروپاشی، یک فروپاشی فکری و اجتماعی که از پس سال‌های جنگ و آرمان و ایثار به شیب تند سقوط در دوران منفعت‌طلبی و مصلحت‌گرایی منتهی شده ...

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از فیلم‌های به نمایش درآمده از ششمین روز اکران فیلم‌های جشنواره سی و دوم فیلم فجر در کاخ جشنواره برج میلاد، آخرین اثر محمدمهدی عسکرپور، و فیلمی درباره خانواده بازمانده از دو شهید که وظیفه نگهداری از فرزند سوم خود که یک جانباز شیمیایی با رنج و مرارتی سخت اما شیرین در فضای امروز جامعه ایران به تصویر می‌کشد.

فیلم ضمن بازگویی مشکلات و مرارت‌های جانبازان 8سال دفاع مقدس تلاش می‌کند در بستر یک روایت دراماتیک به بازگویی وقایع جامعه و بحران‌های اجتماعی، آن‌هم از منظر بازماندگان سال‌های جبهه و جنگ بپردازد. بازماندگانی که از یک سو دغدغه آرمان‌ها و ایثارگری‌های خویش در دوران دفاع را در سر دارند و از سوی دیگر نمی‌توانند چشم خود را بر دردهای اجتماعی، ناهنجاری‌های واقعی و حقایقی ببندند که در نقطه مقابل آن آرمان‌ها و به نوعی محو کننده افکار و عقایدیست که منجر به سال‌های دفاع شد.

در فیلم پدر و مادری سالخورده از فرزند جانباز خود که با دردها و مصائب دهشتناکی روبروست نگه‌داری می‌کنند و در این میان مشکلات روحی و ناملایمات اجتماعی که جانباز بازمانده از جنگ را آزار می‌دهد، نقطه تلاقی شخصیت‌های فیلم می‌شود.

شخصیت‌هایی که هریک در کش و قوس روزگار امروز و دردهایی که با خود به ارث برده‌اند از منظری به امروز و آینده‌ خویش می‌نگرند که این نقطه تلاقی موقعیتی ملهم از تناقضات، آرزوها، دردها، تعهدات و آرمان‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشد.

فیلم‌ سینمایی «میهمان داریم»‌ نمادیست از انتظار. انتظار در جامعه‌ای رو به یک فروپاشی، یک فروپاشی فکری و اجتماعی که از پس سال‌های جنگ و آرمان و ایثار به شیب تند سقوط در دوران منفعت‌طلبی و مصلحت‌گرایی منتهی شده و این موقعیت در پیوند با وضعیت بقرنج خانواده‌ای بازمانده از ایثار و رشادت جنگ به فرازهایی دردناک و غم‌انگیز منجر می‌شود که البته در نقطه اوج فیلم با بازگشت «روحانی روح فرزندان شهید» و حضورشان در جمع خانواده به طراوتی بي‌بدیل و امیدبخش می‌رسد.

«میهمان داریم» بیانی دردمندانه و دغدغه‌مند از همه آن چیز‌هایی است که بر بازماندگان جنگ و جهاد می‌رود و نمونه‌ای ارزشمند از سینمای سال‌های اخیر ایران که به آسیب‌شناسی این موقعیت پرداخته. موقعیتی که هم محصول طبیعت روزگار و هم برون‌داد انحرافاتی است که در عرصه مدیریت اجتماعی بر جامعه امروز ما رفته است.

شاید بتوان فیلم «میهمان داریم» را یک نقد مصلحانه و دردمندانه اجتماعی دانست که تلاش کرده است از منظر بازماندگان جنگ به همه آن چیزهایی بپردازد که جامعه امروز ایران در حال تجربه کردن آن است. از عزلت و انزوای آرمان‌گرایان دیروز و امروز گرفته تا محننی که از صاحبان زر و زور و تزویر بر آنان و بر همه مردم ایران می‌رود. فیلم در نهایت واگویه‌ایست از انتظار، انتظار مصلحی که شاید نه‌تنها بازماندگان جنگ و جهاد ایران بلکه همه محرومان و مستضعفان جهان به امید آن زنده‌اند و ...

فیلم سینمایی «میهمان داریم»‌ از محصولات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و نمونه‌ای از فیلم‌های اجتماعی با رویکردی نقادانه آن هم از موضع دغدغه‌مندان عرصه تعهد انقلابی هنر امروز ایران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha