شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری همایش بین‌المللی با عنوان «مرجعیت علمی قرآن» در سال آینده خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: توجه به مفاهیم قرآن مجید به عنوان یکی از موضوعات ونیازها ی بسیار مهم جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شودکه بایدمراکز علمی و پژوهشی دراین راستای پاسخگویی به این نیازها حرکت کنند.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآنی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای استخراج مبانی علوم انسانی از قرآن تاکید دارند، ابراز داشت: بعد از سی سال از انقلاب اسلامی هنوز در دانشگاه‌ها علوم غربی در حال تدریس است و اگر به صورت جدی به این عرصه وارد نشویم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این که همه دیدگاه‌ها، افکار و اندیشه‌ها در سطح جهان می‌توانند بر محور قرآن جمع شوند خاطرنشان کرد: قرآن می‌تواند پاسخگوی جامعه معاصر باشد و جوامع اسلامی را همسو کند.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن به فرآیند انتخاب موضوع همایش اشاره کرد و یادآور شد: ابتدا مشاوره‌های علمی با شخصیت‌های قرآن‌پژوه در نشست‌هایی در قم و تهران و بعضاً در خارج از کشور انجام شد و نظرات آنان جمع‌آوری گردید.

وی ادامه داد: اعضای شورای علمی دبیرخانه از شخصیت‌های نخبه قرآن‌پژوه با نظر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منصوب شدند و با مشورت این شورا موضوع اصلی همایش تعیین گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ادامه داد: از یکسال قبل که مسئولیت علمی دبیرخانه همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی قرآن» به مرکز فرهنگ و معارف قرآن واگذار گردید، تلاش شده، شخصیت‌ها و مراکز قرآن پژوهی داخل و خارج و همچنین موضوعات و مسایلی که می‌تواند به عنوان محور اصلی این همایش قرار گیرد، شناسایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ نگاهی که امروز به مسایل بین‌المللی و نیازهایی که دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک دارند و نیز مطالبات مقام معظم رهبری از مراکز قرآن‌پژوهی، موضوع همایش با عنوان «مرجعیت علمی قرآن» در سه محور روش‌شناسی مرجعیت علمی قرآن، گستره مرجعیت علمی و آسیب‌ها و موانع مرجعیت علمی قرآن انتخاب شد.

رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن اضافه کرد: چهار کمیسیون تخصصی شامل روش‌شناسی فهم معارف قرآن، روش‌شناسی سیاسی و اجتماعی قرآن، روش‌شناسی فقه و حقوق و روش‌شناسی علوم تربیتی قرآن تشکیل گردید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین یوسفی مقدم خاطرنشان کرد: از شخصیت‌های قرآن پژوه، مراکز قرآنی سازمان‌ها، نهاد‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در خواست داریم با ارائه آثار و مقالات به همایش بین‌المللی «مرجعیت علمی قرآن» ما را در بهینه‌سازی این همایش یاری کنند.

وی با بیان این که پس از جمع‌آوری نظرات و اعلام نتایج کمیسیون‌ها به صورت رسمی، فراخوان همایش اعلام خواهد شد، اظهار داشت: علاوه بر داخل کشور، پیش نشست‌هایی در کشور‌هایی مانند سوریه، لبنان و ترکیه برگزار می‌شود تا همایش به شکل مطلوب‌تری برگزار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha