سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024

«همایش علوم تربیتی و چشم‌انداز آینده» به منظور بررسی نیازمندی‌ها و لزوم توجه مراکز آموزشی به مباحث علوم تربیتی با حضور صاحبان فکر و اندیشه و فرهیختگان حوزوی در مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی طی سخنانی با اشاره به چالش‌ها و کاستی‌های علوم اسلامی در عرصه‌های تحقیقاتی فلسفی، اخلاقی و فقهی و فاصله این تحقیقات با مبانی کلامی و روش‌شناسی، بر بهره‌گیری از پایه‌های معرفتی در قلمرو علوم جدید در حوزه تأکید کرد.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی تصریح کرد: ربط دادن فضاهای نو با مبانی عمیق روش‌شناسی اجتهاد، بسیار مهم است و باید نسبت به آن، تدابیر بهتری اندیشه شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کاستی در عرصه تحقیقات میدانی را دومین آسیب در عرصه نوآوری و روند رو به رشد حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: اگر بخواهیم نگاه عمیق اسلامی و دینی بر فضای دانش‌های جدید داشته باشیم راهی جز تحقیقات کاربردی، میدانی و ورود در حوزه‌های عملیاتی نداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی، تعامل با مراکز آموزشی و دانشگاهی دنیا را در رشد علمی حوزه‌های علمیه ضروری دانست و تصریح کرد: در انتقال آنچه در دنیا می‌گذرد و انتقال میراث خودمان به دنیای بیرون فعال نبوده‌ایم، محصولاتی که حوزه در عرصه‌های مختلف مانند مباحث فلسفی، علوم انسانی و اجتماعی دارد قابل عرضه است ولی آن را در دنیا عرضه نکرده‌ایم و کرسی‌های تدریس نیز در مراکز علمی دنیا دایر ننموده‌ایم تا حرف‌های جدید حوزه را به گوش جهانیان برسانیم، زیرا حوزه با گذشت سه دهه از انقلاب به بلوغی رسیده است که توانایی این کار را دارد.

وی توجه به مباحث فقهی تعلیم و تربیت و تغییر با نگاه تربیتی را در حوزه‌های علمیه لازم دانست و با تأکید بر بهره‌مندی از تجارب دیگران در این عرصه گفت: تجربه غنی و سنتی حوزه را به سادگی نمی‌توان کنار گذاشت و از سوی دیگر تجربه جهان معاصر نیز تجربه بسیار غنی است که می‌توان از آنها بهره برد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اعرافی با تقدیر از مقام علمی آیت‌الله مصباح گفت: آیت‌الله مصباح در بنیان نهادن بسیاری از حرکت‌های نو در حوزه‌های علمیه پیشگام بودند و تأسیس مؤسسه امام خمینی(ره) از این قبیل است.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی با توجه به مبانی اخلاقی و تهذیب نفس در حوزه‌های علمیه گفت: غفلت از مباحث اخلاقی و تهذیب نفس در حوزه‌های علمیه ناپسند است، اگر نهج‌البلاغه و آموزه‌های دینی آویزه گوش ما نشود و در اعماق جان ما ریشه ندواند، همه‌ی آنچه انجام می‌دهیم بی‌فایده خواهد بود.

حجت‌الاسلام معصومی معاون آموزشی مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) نیز با اشاره به شاخصه‌های مختلف علوم در عرصه‌های دینی بر ضرورت توجه به علوم گوناگون به ویژه در عرصه علوم تربیتی تأکید کرد.

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام دکتر رزاقی معاونت پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به کاستی‌های موجود در عرصه علوم تربیتی در مراکز آموزشی گفت: تربیت دینی در نظام آموزش و پرورش در حاشیه است و این برای کشور اسلامی امر مطلوبی نیست.

وی از طراحی نظام پرورشی و پژوهشی خبر داد و افزود: در گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی(ره) در صدد فعال کردن پژوهش هستیم و در این مسیر از نیروهای بالفعل و محققین توانمند جهت کسب مهارت‌های لازم برای تعمیق آموزش و پژوهش بهره خواهیم برد.   


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha