دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

نشست«تمدن اسلامی از منظر سنت گرایان» در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه, در این همایش دکتر ولاندپیچ، استاد دانشگاه مونیخ آلمان، سنت را نه به معنای عادت و رفتار آباء و اجداد بلکه به معنای امری غیبی و نهفته در تعالیم باطنی ادیان دانست و گفت: سنت‌گرایی به معنای بازگشت به معانی اصیلی است که منشأ و حیانی دارد و شامل تعالیم پیامبران در ادیان و امامان در تشیع می‌شود.

وی افزود: حضور عناصر مختلف تمدن اسلامی در جای جای تمدن‌های دیگر مشهود است و تحقیقات بیشتری برای شناخت تاریخ اسلامی لازم است.

دکتر ولاندپیچ، حفظ ظواهر شرعی را اولین مرتبه ادیان دانست و گفت: مراتب سه گانه فقه، فلسفه و عرفان در همه ادیان از جمله اسلام وجود دارد که در اسلام و در ساحت عرفان و باطن دین، می‌توان حکمت خالده را به عنوان دریچه‌ای برای ختم تاریخ تمدن اسلامی و حکمت آن شناخت.

استاد دانشگاه مونیخ آلمان حکمت خالده را به عنوان امری سرمدی و حقیقت متعالی در باطن ادیان که زمان پذیر نیست معرفی کرد و افزود: در ظاهر، حکمت خالده با تاریخ که امری زمان پذیر است در تعارض است.

وی افزود: بر این مبنا، نگاه افراطی تاریخ بشر و امور زمان‌مند را توهم می‌داند، اما باید گفت که از دیدگاه سنت گرایان، منشأ تاریخ و خاستگاه بشر، در وحی و ظهور حقیقت متعالی قرار دارد و تاریخ همواره با وحی الهی در ادوار مختلف همراه بوده است.

خاطرنشان می‌شود در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام‌ بارانی، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم گفت: همایش بین‌المللی «تشیع و مستشرقان» با همکاری مراکز علمی و اجرایی، همچون مرکز جهانی علوم اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان ارتباطات اسلامی، دانشگاه‌های اصفهان و شیراز، مؤسسه شیعه‌شناسی، درسه امام خمینی و انجمن ادیان و مذاهب در قم برگزار خواهد شد.

وی افزود: اطلاعات مربوط به این همایش در پایگاه اطلاع‌رسانیwww.shr.ir  قرار دارد.  


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha