شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ |۲۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 6, 2024

نشست علمی فرهنگی طلاب و فضلای حوزه علمیه نمازی شهرستان خوی با موضوع «حوزه‌های علمیه و مقتضیات زمان و نقش محقق حلی در توسعه فقه شیعه» در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست امام جمعه خوی با اشاره به شرایط پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای حاکمیت حوزه‌های علمیه شیعه گفت: توجه اساتید، فضلا و طلاب جوان به شرایط جدید مقتضیات زمان ضروری است.

حجت‌الاسلام شکوری تصریح کرد: با توجه به اینکه در طول تاریخ تشیع، شرایط ایده‌آلی برای تشکیل حکومت اسلامی فراهم نشده بود، کتاب‌های فقهی شیعه و دروس حوزوی نیز با در نظر گرفتن شرایط موجود تدوین و مورد بررسی قرار گرفته‌اند، لذا ضرورت دارد، مباحث حوزوی با دید حکومتی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: فرصت برای حضور طلاب در حوزه‌های علمیه جهت ادامه تحصیل نسبت به قبل از انقلاب بنا به دلایلی کوتاه شده است، لذا ضرورت دارد متولیان حوزه طوری برنامه‌ریزی کنند که از راه‌ها و روش‌های میانبر استفاده شود تا طلاب از فرصت‌های کوتاه استفاده بهینه داشته باشند.

حجت‌الاسلام شکوری با اشاره به استقبال گسترده مراکز علمی و دانشگاهی جهان از مبانی حکومت اسلامی و مذهب تشیع اظهار داشت: آمادگی طلاب برای حضور در همه کشورهای جهان جهت انجام رسالت جهانی ضرورت دارد لذا لازم است تدریس، تحصیل، پژوهش، تحقیق و بینش سیاسی طلاب متناسب با این شرایط باشد.

سخنران این نشست در ادامه با گرامی‌داشت سالروز محقق حلی به نقش این فقیه بزرگوار در توسعه فقه شیعه پرداخت و ادامه داد: می‌توان با قاطعیت ادعا کرد همه لحظه‌های زندگی، برای روحانیت شیعه به ویژه طلاب جوان، درس است.

وی به فعالیت‌های محقق حلی اشاره کرد و گفت: به اوج رسیدن حوزه حله در عصر محقق حلی و تربیت دانشمندان برجسته در رشته‌های مختلف و تدوین کتاب‌های متعدد در علوم مختلف به ویژه در فقه و اصول و کلام و منطق که تعدادی از آنها سالیان متمادی محور دروس و تحقیقات حوزه‌های علمیه شیعه بوده که از ثمرات فعالیت های محقق بوده است.

حجت‌الاسلام  شکوری به بیان نقش محقق حلی در توسعه فقه شیعه پرداخت و اظهار داشت: تنظیم و ساماندهی ابواب فقه و تالیف فقه مقارن و پایه‌گذاری اجتهاد و استنباط احکام شرعی با روش جدید از موضوعاتی است که مورد توجه فقهای شیعه بوده و سبب گسترش فقه شیعه شده است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha