پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024

مدیرمسئول هفته‌نامه افق‌ حوزه ضوابط و بایسته‌های طراحی و تولید نشریات به ویژه نشریات داخلی مدارس علمیه را تشریح کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام مولایی در کارگاه آموزشی مسئولان فرهنگی مدارس علمیه قم تصریح کرد: امروزه شاهد تحولی در عرصه رسانه در جهان هستیم و رویکرد ما در زمینه رسانه باید تغییر کند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 200 میلیون پایگاه اینترنتی گفت: رواج‌ رسانه‌های الکترونیکی و دیجیتالی فرصت‌ها و تهدیدهایی را در برابر فرهنگ دینی ایجاد کرده است که باید از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کرده و جلوی تهدیدها را بگیریم.

مدیر مرکز خبر حوزه‌های علمیه افزود: در شرایط کنونی باید رسانه‌ را به یک منبر الکترونیکی پرگستره با محتوای دینی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه توجه به ابزار نوین تبلیغی به معنای رها کردن روش‌های سنتی نیست اظهار داشت: در شرایطی که یک سریال می‌تواند دارای مخاطبین میلیاردی باشد، باید برای حضور قدرتمند ارزش‌های اسلامی در آثار هنری بیش از پیش توجه و سرمایه‌گذاری کنیم.

حجت‌الاسلام مولایی بر توسعه روشمند نشریات داخلی مدارس علمیه تاکید کرد و گفت: در این نشریات نیازمند اطلاع‌رسانی علمی و خبری به صورت توأمان هستیم و باید از افراط و تفریط در این راستا پرهیز کرد.

وی با اشاره به اینکه طلاب به دنبال تازه‌های علمی و خبری‌اند بیان داشت: باید به عنوان یک هدف‌گذاری به انعکاس اخبار و مباحث علمی در نشریات حوزوی توجه کرد.

مدیرمسئول هفته‌نامه افق حوزه ایجاد سامانه‌ ارتباطی متقابل بین بخش‌های مختلف در نشریات را ضروری خواند و ادامه داد: نشریه مدرسه می‌تواند به سامانه اطلاع‌رسانی داخلی و همه‌سو نگر که تمام اضلاع مدرسه را نشان می‌دهد تبدیل شود و موجبات آگاهی از بخش‌های مختلف مدرسه را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه نشریه داخلی باید ارکان مدرسه را به هم وصل کند گفت: گاهی می‌توان آسیب‌های آموزشی و مشکلات یک مدرسه را از طریق نشریه داخلی و با رعایت ادبیات و ظرافت خاصی، به اطلاع مدیر و مسئولان مدرسه برساند.

حجت‌الاسلام مولایی تقویت نویسندگان علمی و مطبوعاتی در حوزه‌های علمیه را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: تا فردی اقدام به نوشتن نکند، استعدادش مشخص نمی‌شود و مسئولان فرهنگی مدارس در پذیرش مقالات باید نگاه حداقلی نسبت به معیارهای مقاله مطبوعاتی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته محور کار باید بر عهده افراد زبده باشد، اما با حمایت منطقی از افراد علاقه‌مند می‌توان در آینده از عناصر خوش‌ذوق و حرفه‌ای در عرصه مطبوعات بهره‌مند باشیم.

مدیر مرکز خبر حوزه‌های علمیه، راه‌اندازی نشریات داخلی در مدارس علمیه را موجب پویایی، نشاط و همگرایی دانست و گفت: این همگرایی به عنوان یک هدف در راه‌اندازی نشریات داخلی مدارس در نظر گرفته شود.

وی نگاه جامع به مخاطبین در این نشریات را لازم دانست و بیان داشت: در نظر گرفتن مزاج‌ها و سلایق همه طلاب در حد امکان، موفقیت نشریه را بالا می‌برد.

حجت‌الاسلام مولایی توجه به ملاحظات حوزه در نشریات حوزوی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید در این نشریات ساختارسازی کنیم و بر اساس معیارهای تشکیلاتی در رسانه‌ها، جایگاه‌های خبری در هر نشریه را مدنظر قرار دهیم تا طلاب آماده حضور در مجموعه‌های بزرگ‌تر شوند.

وی با بیان اینکه مخاطبان دارای ذائقه‌های فکری متفاوتی هستند گفت: تنوع موضوعی نشریه موجب اختصار مطالب و در نتیجه نفوذ روان‌تر در مخاطب می‌شود.

مدیرمسئول هفته‌نامه افق حوزه، جذابیت را از مولفه‌های توفیق هر نشریه‌ای عنوان و تاکید کرد: متاسفانه برخی برای جلب جذابیت، از توقف‌گاه‌های اخلاقی عبور می‌کنند.

وی افزود: ما در حوزه نباید به دنبال ایجاد موج‌های منفی باشیم، بلکه باید حدّ وسط را در نظر گرفته و در عین حال جاذبه‌های مثبت ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام مولایی همچنین ویرایش، بازنگری، کوتاهی مطالب و اخبار، قدرت‌ارتباطی، رسابودن تیتر و تصویر، طراحی و صفحه‌بندی مناسب و استفاده از کاغذ و چاپ خوب را از عوامل توفیق‌زایی نشریات برشمرد.

وی توجه بالا و دقت عمیق درباره آیات و روایات را ضروری دانست و گفت: علامت‌گذاری‌ها نقش ویژه‌ای در روان‌سازی و برقرار کردن مطالب دارد و مخاطبان حوزوی از حساسیت ویژه‌ای در خصوص درست‌نویسی آیات و روایات برخوردارند.

مدیر مرکز خبر حوزه‌های علمیه، بر بازنگری در فواصل مختلف یا بهره‌مندی از بازبین‌های متفاوت تاکید کرد و اظهار داشت: استفاده از عناوین و القاب در نشریات حوزوی بسیار مهم است و نمی‌توان به بهانه پیروی از رسانه‌های عمومی و حتی قوانین خبری، القاب شخصیت‌های حوزوی را حذف نماییم.

خاطرنشان می‌شود: در این جلسه به پرسش‌های مسئولان فرهنگی مدارس علمیه قم در زمینه ارتقای سطح کمی و کیفی نشریات داخلی پاسخ داده شد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha