سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

حکم زیارت اولیاء در شریعت اسلامی در نشست مرکز الابحاث العقائدیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مسلم داوری در این نشست با طرح این سئوال که آیا زیارت قبور جایز است یا نه گفت: شکی نیست که زیارت قبور در زمان اصحاب و تابعین جایز بوده و سیره اصحاب، عمل به آن بود.

وی افزود: این مسئله امر منکر و ناپسندیده‌ای در هیچ زمانی نبوده تا اینکه، ابن‌تیمیه و بعد از آن  محمدبن عبدالوهاب این امر را انکار کردند و حکم به حرمت زیارت قبور دادند، ولی عالمان عصرشان نظر آنها را رد کردند و کتاب‌هایی علیه آنان نگاشتند.

سخنران این نشست ادامه داد: حکم به حرمت زیارت قبور از سوی ابن‌تیمیه و محمد بن عبدالوهاب ناشی از فهم نادرست آنها از روایات و متون دینی است.

وی با اشاره به ادله سه‌گانه محمد عبدالوهاب در حکم به حرمت زیارت قبور به رد این ادله پرداخت و گفت: مرگ در نزد مسلمین به معنای عدم و نیستی نمی‌باشد، بلکه مرگ مرحله‌ای از تکامل بشری به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری در این خصوص ادامه داد: خروج روح موجب زوال نیست و اتصال بین جسد و روح همچنان باقی است.

این استاد حوزه با بیان اینکه حرمت میت و جسد مثل حرمت خود مومن است گفت: وهابیون به اموات مومنین احترام نمی‌گذارند، آیا این جنایت بر میت مسلمان نیست، مگر خود آنها قبول ندارند که اگر جنایتی بر میت انجام ‌شود باید دیه آن را پرداخت.

وی با اشاره به آیات قرآن مجید و روایاتی که از عامه و خاصه نقل شده گفتند: آیات بسیاری وجود دارد که بین روح و جسد ارتباط برقرار است و ارایه عذاب به آل‌فرعون در قبر و نیز خطاب پیامبر اسلام به اجساد کشته‌شدگان کفار در جنگ بدر نشانه این ارتباط است.

این استاد حوزه افزود: در روایات بسیاری نیز به زیارت اهل‌ قبور سفارش شده از جمله اینکه در کافی آمده است اگر کسی به نزد قبر مومنی برود و دست خود را بر روی آن بگذارد و هفت بار سوره قدر را بخواند از فزع روز قیامت در امان خواهد بود.

وی افزود: زیارت قبور مسلماً امری جایز و حتی مستحب است و همه مذاهب این امر را پذیرفته‌‌اند و تنها برخی از حنابله که وهابیون هستند آن را حرام می‌دانند در حالی که ادله آنها بر حرمت زیارت قبور مردود می‌باشد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha