پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024

وقف یک ضرورت اجتماعی است، احیای فرهنگ آن، سنتی ناب در اسلام برای پیشبرد اهداف فرهنگی، اجتماعی و دینی است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناظمی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم در نشست خبری با تشریح فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه رونمایی تمبر اختصاصی پنج امام‌زاده و تمبر هفته وقف و ضریح و بقعه 4 امام‌زاده را از جمله این فعالیت‌ها برشمرد و گفت: پرده برداری از ضریح امام زاده طیب طاهر(ع) و امام زاده یحیی(ع) علی آباد و بقعه علی بن بابوی(ع) و امام‌زاده عبد‌الله فوجرد خلجستان از جمله برنامه‌هایی است که در هفته وقف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مأموریت اداره اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: پرداختن به امور امام زادگان و موقوفات، از مأموریت‌های مهم این اداره کل است که با کمک مردم، خیرین و مسئولان استان خدمات ارزشمندی در این راستا صورت گرفته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: امام‌زادگان(ع) به عنوان مرکزی فرهنگی برای افرادی که با انگیزه دینی وارد این اماکن می‌شوند، بار معرفتی آنان را می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های اداره اوقاف و امور خیریه نسبت به سال گذشته 55 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: درآمد اداره اوقاف از موقوفات و بقاع متبرکه نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است و در بخش‌های فرهنگی، عمران، و آبادانی امام زادگان، مدیریت و حق‌التصدی هزینه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناظمی با تأکید بر این که موقوفات و بقاع متبرکه از شئونات ولی فقیه است، اظهار داشت: فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود و نماینده معظم‌له در سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان سرپرست و نماینده ایشان حضور دارد.

*نیات واقفین را حفظ خواهیم کرد

وی ادامه داد: با تأکید مقام معظم رهبری، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه احیا، حفظ و اجرای نیات واقفین است که ما از این وظیفه قانونی و شرعی که بر دوش داریم کوتاه نخواهیم آمد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برخی افکار درباره سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: عده‌ای زمانی که می‌خواهند در باره دارایی‌ها و سرمایه‌های این سازمان سخن بگویند، فکر می‌کنند سازمان سرمایه فراوانی دراختیار دارد، از این رو انتظار کمک‌ زیاد دارند، در صورتی که درباره موقوفات، نمی‌توان مالی که به کار خاص و یا مکان شخصی وقف شده است، در راه دیگری صرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس فتوای مراجع عظام و مقام معظم رهبری موقوفات قابل تغییر و خرید و فروش نیست. حال اگر کسی غیر از این سخن بگوید، نسبت به مسئله شرعی و فقهی بی اطلاع است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که با توجه به ظرفیت‌ها، کار چندانی در عرصه فرهنگ وقف صورت نگرفت است، بیان داشت: وقف پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه رو بوده است، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ تحولات ارزشمندی صورت گرفته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم به تلاش حکومت طاغوت برای نابودی فرهنگ وقف، در راستای برنامه دین‌ستیزی خود اشاره نمود و گفت: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در راستای احیای فرهنگ وقف، لایحه قانون تجدید قرارداد و اجرای املاک و اموال و قرارداد 99ساله و قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه را برداشت.

وی در پایان درباره موقوفات در برنامه‌های توسعه عمرانی استان قم گفت: اداره اوقاف از نظر قانونی و شرعی نمی‌تواند از موقوفات کوتاه بیاید، مسئولان باید به جای آن ها زمین را در جای دیگر در اختیار این اداره قرار دهند تا ما آن را به احسن تبدیل کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha