پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024

با ورود آیت الله العظمی بروجردی(ره) حوزه علمیه قم گسترش چند برابری پیدا کرد و تحول این حوزه مدیون این مرجع فقید است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، پنجاه و دومین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی‌‌(ره) امشب با حضور آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، جعفر سبحانی، بیوت برخی دیگر از مراجع عظام، اعضای جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه، علما و فضلا روحانیون، اساتید، طلاب، مسئولان کشوری و لشگری و سایر اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.

آیت­الله استادی در این مراسم با اشاره به پیشرفت فقه شیعه در قرون اخیر، اظهار داشت: از روزی که فقه شیعه تدوین شده تا به امروز، رو به پیشرفت بوده و در طول 11 قرن که از تدوین آن می­گذرد، ترقی بسیاری داشته است.

امام جمعه قم ادامه داد: فقه شیعه از حیث توسعه، عمق، کیفیت استدلال و ..... در دهه­های اخیر پیشرفت­های چشم‌گیری داشته است.

عضو جامعه مدرسین قم با اشاره به پیشرفت روحانیت در دهه­های اخیر، ابراز داشت: روحانیت در طول 12 قرنی که از زمان غیبت امام زمان(عج) می­گذرد، رو به جلو بوده و به خصوص در این 4 قرن اخیر خدمات قابل توجهی را به مردم ارائه داده که مشهود است.

وی با بیان این­که روحانیت در سال­های دور اوضاع مناسبی برای تبلیغ نداشته است، اذعان داشت: در قرون اخیر با تحولی که صورت پذیرفته است، توانسته فعالیت­های شایسته­ای را عرضه کند.

آیت­الله استادی در ادامه با اشاره به تأسیس حوزه علمیه قم، خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه قم در سال­های اول تأسیس خود بسیار محدود بوده، اما امروز بسیار پیشرفت کرده و حرف­های بسیاری برای گفتن دارد.

* آیت الله العظمی بروجردی(ره) مؤثرترین اشخاص در پیشرفت فقه

عضو جامعه مدرسین با اشاره به این­که پیشرفت فقه، روحانیت و حوزه علمیه قم مدیون زحمات بسیاری از علماست، تصریح کرد: آیت­الله العظمی بروجردی(ره) از شخصیت­هایی بودند که در این پیشرفت زحمات بسیاری کشیده و تلاش­های زیادی انجام دادند.

امام جمعه قم با بیان این­که یکی از مؤثرترین اشخاص در پیشرفت فقه، آیت­الله العظمی بروجردی(ره) بوده است، بیان داشت: ایشان با ورود خود به حوزه علمیه قم سبک خاصی در فقه ایجاد کرد که یکی از آن سبک­ها شیوه استدلال فقهی ایشان بود که تحول عظیمی را به وجود آورد.

وی اظهار داشت: آیت­الله العظمی بروجردی(ره) از شخصیت­هایی بودند که تعداد بسیاری از علمای اهل تسنن را به سمت تشیع کشاند که یکی از آنان شیخ الازهر مصر در آن زمان بوده است.

آیت­الله استادی با اشاره به این­که در زمان آیت­الله العظمی بروجردی(ره) حوزه علمیه قم، حوزه­ای هزارنفری بود، ابراز داشت: حوزه علمیه قم با ورود ایشان گسترش چندبرابری پیدا کرد و تحول این حوزه مدیون ایشان است.

عضو جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان ساخت: ایشان با اخلاص و تقوایی که داشتند، با خداوند متعال معامله کرده و به چنین مقامی دست پیدا کردند؛ مقامی که زعامت تشیع را برای ایشان در پی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha