چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) با حضور آیت الله واعظ طبسی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

به گزارش سرويس استان هاي مركز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی، در این مراسم با اشاره به این که حق همیشه جاودان است، اظهارداشت: با وجود اينكه مرگ موجب فراموش شدن اسم و رسم از ذهن و دل مردم می شود و تاریخ قدرت حفظ همه اینها را ندارد، اما در مورد علما،  شهدا و راه آنان اين امر تحقق پيدا نمي كند.

وی با استناد به آیه "وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ"(بقره 154) ابرازداشت: درک این مطلب نیاز به معانی فلسفی دارد و به همین خاطر قرآن كريم فهم آن را آسان نمي داند.

سخنران مراسم با اشاره به آیه "ألَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء ، تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ " ﴿24 و 25 سوره ابراهيم﴾، خاطرنشان کرد: کسانی که برای خدا فعالیت می کنند و توکلشان به خداست، مستحکمترین افراد تاریخ اند.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با بیان این که این گونه افراد اكثر صفحات زرين تاریخ بشر را روشن کرده اند، گفت: اگر از افراد منفی در تاریخ اسمی آورده شده به خاطر بیان جنبه مثبت افرادی است که روشن کننده تاريخ هستند.

وی با بیان این که در طول تاریخ سعی نموده اند تا اسم ائمه اطهار (علیهم السلام) را با شکنجه، زندان کردن و نیز تخریب قبور آنان، از بین ببرند، افزود: این گونه حرکت ها در طول تاریخ تکرار شده ولی به نتیجه نرسیده است.

سخنران مراسم، به دشمنی بنی عباس با امام صادق (علیه السلام) اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امام صادق‌(ع) بسیار تحت فشار بوده و حتی پاسخ‌گویی به مسائل شرعی مردم توسط اين امام همام با سختی انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: البته تمام اين فشارها موجب نشد تا عزت این امام از بین برود و در تاریخ نام بلند آوازه رئيس مذهب شيعه برجاي ماند.

حجت الاسلام و المسلمين راشد يزدي با اشاره به دو مسأله حساس جلوگیری از ایجاد انحراف و نيز  تبیین امامت در زمان امام صادق و امام رضا‌(ع)، یادآورشد: در زمان امام رضا (علیه السلام) مسأله امامت مطرح و به خوبی تبیین گردید و به همین جهت پس از ایشان شیعه منشعب نشد.

وی ادامه داد: در زمان امام صادق (علیه السلام) نیز اندیشه ها و افکار منحرف از سوی ابن عباس به جامعه تزریق می شد که به برکت وجود و اهتمام ایشان، این اندیشه ها در ميان مردم تأثيري نداشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha