چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024

باید پژوهش‌های دینی و قرآنی در رشته‌های مختلف با رویکردی بین‌المللی و متناسب با نیازها و فرهنگ افراد باشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی زمانی در همایش علمی و پژوهشی میراث تفسیری امام رضا(ع) در قم، گفت: بر اساس وعده خداوند در آیات متعدد قرآن، روزی فرا می‌رسد که بشریت اسلام ناب و فرهنگ اهل بیت (ع) را می‌پذیرد، اگر این گونه شود، چه نهادی غیر از حوزه و روحانیت متصدی عرصه این فرهنگ ناب به جهانیان می‌باشد؟

وی با اشاره به کارهای ارزشمند روحانیون در نشر فرهنگ اهل‌بیت(ع) در جهان، با بیان این که این کارها نمی‌تواند نیاز گسترده جهانیان را برطرف سازد، خاطرنشان ساخت:‌ باید دید؛ کارهای انجام شده و حضور علمی، فیزیکی و فرهنگی در 200 کشور جهان به گونه‌ای بوده که بتواند نیازها را پاسخ دهد و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را به آنها ارائه کند.

معاون بین‌الملل حوزه‌‌های علمیه با بیان این که بر اساس فطرت الهی، قلب انسان جویای حق است، گفت: خداوند روح انسان‌ها را با حق‌طلبی عجین کرده است؛ از این رو باید فضایل و سیمای اهل‌بیت(ع) را به قلم و ادبیاتی که قابل پذیرش در تمامی ادیان و مذاهب الهی و غیر الهی باشد، ارائه کرد.

وی خطاب به قرآن پژوهان تصریح کرد: باید رویکر بین‌المللی را در کارهای علمی و پژوهشی خود قرار دهید تا محصولات علمی در عرصه‌های مختلف دینی، به ویژه قرآن، از سوی جهانیان قابل قبول باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که رویکرد بین‌المللی در سیره تمامی اهل‌بیت(ع)، به ویژه امام رضا(ع) وجود داشت،‌اظهار کرد: در دوران امامت حضرت ثامن‌الحجج(ع) رؤسا و علمای مکاتب مختلف از سراسر جهان محضر این امام همام می‌رسیدند و مطالب خود را ارائه می‌کردند و حضرت نیز تعالیم اسلام ناب را برای آنها ارائه می‌نمودند.

وی در ادامه به عرصه‌های ضروری در تفسیر قرآن اشاره کرد وگفت: باتلاش گسترده علمای گذشته، روایات تفسیری فراوانی در اختیار ما قرار دارد.

معاون بین‌الملل حوزه‌‌های علمیه افزود: روش‌های تفسیری ائمه اطهاار(ع) در کنار بررسی روش‌های تفسیری امام  رضا(ع) باید استخراج شود و دبیرخانه همایش میراث تفسیری امام رضا(ع) باید کار خود را در بررسی روش‌های تفسیری ائمه اطهار(ع) گسترش دهد.

وی ادامه داد: این دبیرخانه می‌تواند موضوعات مختلف را در این عرصه برای طلاب و فضلای حوزه ارائه کند و به آثار پژوهشی آنها جهت دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی مقایسه دیدگاه‌خاص ائمه اطهار(ع) در تفسیر قرآن با  دیگر دیدگاه‌ها  در این  عرصه را گام ضروری برشمرد و گفت: همان گونه که ائمه معصومین(ع) تفاسیر آیات قرآن را ارائه می‌دادند، دیگر علما از مذاهب اسلامی نیز تفاسیری از خود ارائه می‌کردند که مقایسه این دو برتری تفسیر اهل‌بیت(ع) و عمق و جامعیت آن را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha