سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

نشستی با عنوان «بررسی مرگ از دیدگاه نهج البلاغه »در مدرسه علمیه حضرت معصومه(س) دماوند برگزار شد.

به گزارش سرویس استانهای مرکز خبر حوزه،حجت الاسلام حمید آقایی، استاد حوزه طی سخنانی در این نشست به بررسی آثار یاد مرگ در زندگی انسان پرداخت و ابراز داشت: ابتذال تنها مختص به اهل گناه نیست زیرا افرادی که درگیر گناهان آنچنانی نیستند امّا در  زندگی خود بی برنامگی و بی مسئولیتی و روز مرگی را پیش می گیرند با نوعی ابتذال در زندگی مواجه اند.

وی اساسی ترین عاملی که زندگی انسان را زیرو رو می کند و به آن جهت می بخشد را یاد مرگ عنوان کرد و افزود: یاد مرگ باعث سامان یابی و تعدیل زندگی فردی انسان می شود، به طوری که فرد در زندگی نه دچار افراط و تند روی شود و نه تفریط نماید.

این استاد حوزه همچنین یاد مرگ را موجب تزریق عنصر تلاش و پویایی در انسان دانست و گفت: همین اثر یاد مرگ در فکر و قلب بچه های جبهه و جنگ بود که باعث خستگی ناپذیری آنها و قوت روزافزونشان در صحنه های جنگ حق علیه باطل می شد.

حجت الاسلام آقایی، آخرین نکته مرگ اندیشی را در سه ساحت مورد بررسی قرار داده و افزود: باید توجه داشت که فرآیند مرگ اندیشی در سه ساحت فکر، دل و رفتار چه آثار مطلوبی نسبت به عرصه های روابط انسان با خود، خدا، مردم و هستی دارد و عدم مرگ اندیشی چه پیامدهای مخربی را در پی خواهد داشت.

وی در خاتمه بیان داشت: از ضرب ساحت ها در عرصه ها جدول ماتریس تشکیل می شود که می توان بدین وسیله به تعدیل آرزوها و از بین بردن کبر در ساحت فکر، بینش، کنترل سرگرمی ها و همچنین مهار بازی های زندگی توسط شناخت آنها در ارتباط با همسر، فرزند و دیگر افراد جامعه در ساحت رفتار دست یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha