یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024

شیخ علی جمعة مفتی کشور مصر گفت: باید از اندیشه فقهی و نظریه پردازی فقهی برای آبادانی دنیا و آخرت مسلمانان بهره ببریم.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، مفتی مصر در همایش سیر تحول علوم فقهی در عمان گفت: این یک همایش و گردهمایی در خور تقدیر است و از خداوند سبحان می­خواهیم که آن را در روز قیامت در کفه حسنات ما قرار دهد. این اجتماع در مورد یک دانش شریف است که نوری فراروی بشریت بوده و خواهد بود تا راه درست را به سوی پروردگارش بیابد.

وی با بیان اینکه فقه در لغت به معنای فهم است گفت: همواره آگاهی قبل از تلاش است و تا زمانی که چیزی را نمی­دانیم نباید درباره اش سخن بگوییم.

شیخ علی جمعه ادامه داد: اهتمام به فقه ضرورت دارد تا به وسیله آن در راهی روشن گاه برداریم که در آن پروردگارمان را عبادت کنیم و هستی خود را آباد کنیم و جان های خود را پاکیزه کنیم و خواسته پروردگارمان را برآورده سازیم. این فهم باید طبق منابع دینی باشد و باید با در نظر گرفتن نظریات علمای متقی گذشته و مجتهدان بزرگ باشد و باید مطابق با واقعیت باشد که لحظه به لحظه در حال تغییر است و فقیه باید اینها را با هوشیاری درک کند و ما می خواهیم بفهمیم که چگونه بین فهم خود از منابع و واقعیت پیوند برقرار کنیم تا اهداف شریعت و منافع بندگان را محقق ساخته و در عین حال به اجماع های گذشتگان نیز بی توجه نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: نظریه پردازی فقهی باید در راستای خیررسانی به دنیا و آخرت بندگان باشد و باید این نظریات را توسعه بخشیده و قواعد فقهی را به کار بگیریم.

مفتی مصر گفت: ما می­خواهیم به روش گذشتگان عمل کنیم ولی در روزگار آنها متوقف نشویم زیرا روزگار در تغییر است و این نشست و جلسه قابل تقدیر هم برای همین تشکیل شده است.

وی ابراز داشت: از خدای متعال می­خواهیم به ما شرح صدر عطا کند و ما را از دایره غضب خود به دایره رضایت و خوشنودی خود منتقل کند و میان دل های ما وحدت کامل برقرار کند همان طور که ما را به آن امر نموده که: (واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha