سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌‌های قم با انتقاد از کم‌توجهی به شعار سال در فضای دانشگاهی، گفت:متاسفانه اعتماد ملی در بین برخی افراد رنگ باخته است!

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کرمی، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری امسال از طرف مقام معظم رهبری به عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، اظهار داشت: این که مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر به موضوع اقتصادی برای نامگذاری سال‌ها تأکید دارند، حکایت از حساسیت این بخش است؛ بر این اساس همگان وظیفه دارند در راستای عملی کردن آن کوشا باشند.

وی با بیان این که قبل از هر اقدامی در این زمینه ابتدا باید فرهنگ اسلامی «تولید ملی» تبیین و سپس به آن پرداخته شود، ابراز داشت: متاسفانه طی چند سال اخیر در زمینه هایی که شعار سال می توانست در فضای دانشگاهها مطرح شود، از آن کمتر سخن به میان آمده است؛ در صورتی که اگر به آن پرداخته می‌شد، می‌توانست بسیار مؤثر است.

*ضرورت توسعه و جهت‌دهی به کرسی‌های نظریه‌پردازی

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی ادامه داد: یکی از مباحثی که سالیان قبل مقام معظم رهبری آن را مطرح و بر آن تأکید داشتند، بحث جنبش نرم‌افزاری، تولید علم و کرسی آزاداندیشی بود. که در این زمینه اقداماتی انجام شد و در همین راستا این نهاد طی سال جاری اولویت اصلی برنامه‌های خود را بر توسعه و جهت‌دهی به کرسی‌های نظریه‌پردازی قرار داده است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم امسال همزمان با توجه به مسئله تولید ملی، با برگزاری نشست‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی از سرمایه‌های انسانی نیز به نحو احسن استفاده نماییم.

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های قم یادآور شد: اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف خودکفا شویم، باید از برخی شبه فرهنگ‌ها که در دین ما جایی ندارند و به صورت اقتباسی در آن قرار گرفته، پرهیز کرده و آن را کنار بگذاریم.

وی با بیان این‌ مطلب که متاسفانه در بین برخی از افراد اعتماد ملی رنگ باخته است، تأکید کرد: ما باید به سراغ فرهنگ غنی خود رفته و با استفاده از آن بتوانیم اعتماد ملی را در جامعه نهادینه کنیم. در همین راستا این نهاد مصمم است تا فرهنگ ناب دینی را با زبان خاص دانشگاهی‌ها طی جلساتی تبیین کند تا برخی فرهنگ‌های غلط از جمله اشرافیت، تجمل‌گرایی و ... از فرهنگ‌مان کنار زده شود.

*اهمیت پیوند دانشگاه با صنعت در سال «تولیدملی»

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های قم تصریح کرد: این نهاد در صدد است با برگزاری نشست‌هایی، رابطه دانشگاه با صنعت در سال تولید ملی تعریف کرده و بتواند با تربیت افراد توانمند، کمکی به تولید و صنعت کشور نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تولید مقالات علمی در حوزه علوم انسانی، گفت: متأسفانه یکی از شاخص‌هایی که ملاک ارزیابی دانشگاه‌ها در جهان می‌باشد و دانشگاه‌های ما نیز با آن درگیر هستند، مقالات ISI است؛ که غربی‌ها این مقالات را با شاخص‌های خود می‌سنجند و در این زمینه دانشگا‌ه‌های اسلامی کمتر توانسته‌اند خود را نشان دهند؛ برای رفع این مشکل از دو سال پیش اقداماتی انجام شد و مقالاتی تحت عنوان ISC طراحی شد که ملاک ارزشیابی کشورهای اسلامی می‌باشد و نهاد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در سال جاری توجه ویژه‌ای به این مقالات نموده است.

*اجرای طرح معرفت افزایی اساتید

رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های قم خاطرنشان کرد: این نهاد در سال جاری برای تحقق شعار سال، اولین قدم را در بحث علم دینی برداشت و با برگزاری اولین جلسه طرح معرفت‌افزایی اساتید که 24 فروردین با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد، به آن پرداخت.

وی در خصوص این طرح تصریح کرد: برای این‌که بتوانیم به تولید علوم بومی و اسلامی دست یابیم، باید به سراغ فرهنگ‌های خاص آن علم برویم؛ البته تمام این‌ها نیازمند توسعه زیرساخت‌ها است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های قم ادامه داد: یکی از زیرساخت‌هایی که برای تبیین شعار امسال به آن نیازمندیم، آن است که مروجان علم دینی به آن مسلط شوند، در همین راستا طرح معرفت‌افزایی اساتید قم تعریف و در حال اجرا است.

*تاکید برتبیین ویژگی‌های دانشگاه‌ اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی با بیان این مطلب که در این جلسات در صدد بررسی تحول در علوم انسانی و تبیین ویژگی‌های دانشگاه‌ اسلامی هستیم، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این جلسه با حضور اساتید دانشگاه‌های قم برگزار می‌شود و با استفاده از سخنان آیت‌الله مصباح یزدی، متن درسی مناسبی برای اساتید در خصوص علم دینی مطرح شود که در همین راستا جلسه دوم آن هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha