سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

مدیر تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران از ابلاغ کلیات و برنامه رشته کلام با گرایش‌های امامت و مهدویت در مقطع سطح 3 خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، فریده داودی، راه‌اندازی و ارائه این رشته‌ها را در راستای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه برشمرد و گفت: در رشته کلام با گرایش امامت، طلاب مبانی و مسائل امامت و ولایت را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌کنند.

وی، اهداف راه‌اندازی رشته کلام با گرایش امامت را شامل توسعه و تعمیق شناخت نسبت به مبانی و مسائل کلامی به ویژه امامت و ولایت بر مبنای ادله عقلی و نقلی، افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تالیف در زمینه امامت، شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی، تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزه امامت، ایجاد توان تدریس مباحث امامت در سطوح پایین‌تر، تربیت مبلغان مسلط به معارف کلامی و مسائل امامت و ولایت، تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر، معرفی و شناخت منابع مهم امامت و ایجاد توان استفاده از آن و شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی دانست.

مدیر تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اهمیت فوق‌العاده مباحث امامت و ولایت به عنوان شاخصه اعتقادی شیعه امامیه، خاطرنشان کرد: رسالت حوزه علمیه در تربیت طلاب مسلط به مباحث کلامی جهت تبیین،‌ ترویج و دفاع از عقاید شیعه امامیه و نیاز اجتماع به تبیین و ترویج عقاید شیعه و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فرهنگی راه‌اندازی رشته کلام با گرایش امامت را ضروری ساخته است.

وی، تعداد واحدهای دروس عمومی این رشته را 22 و تعداد واحدهای دروس تخصصی آن را 78 واحد ذکر کرد.

داودی در ارتباط با رشته کلام با گرایش مهدویت نیز گفت: طلاب در این رشته مبانی و مسائل مهدویت را به صورت استدلالی می‌آموزن و توان پاسخگویی به نیازهای مربوط و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، تبلیغ و تدریس آن را پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی رشته کلام با گرایش مهدویت، افزود: این رشته با هدف توسعه شناخت نسبت به مسائل و مبانی عقلی و نقلی علم کلام به ویژه مسائل امامت و مهدویت، افزایش توان تحقیق در تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تالیف در زمینه مهدویت، شناخت و نقد دیدگاه‌ها و جریانات انحرافی و تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز، در حوزه مهدویت، ایجاد توان تدریس مباحث امامت و مهدویت، در سطوح پایین‌تر و تربیت مبلغان مسلط به معارف و مسائل مهدویت و فرهنگ اهل بیت(ع) در حوزه‌های علمیه خواهران راه‌اندازی و ارائه می‌شود.

مدیر تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران تعداد واحدهای دروس عمومی این رشته را 22 و تعداد واحدهای دروس تخصصی آن را 80 و تعداد کل واحدهای آن را 102 واحد برشمرد.

داودی، سیاست‌های حاکم بر این رشته‌های تحصیلی را اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب، اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و تبلیغی،‌ اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقاید و هویت شیعه امامیه، تاکید بر آموزش پژوهش‌گرا، تاکید بر بهره‌گیری از ابزار و روش‌های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی، تاکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز و ... ذکر کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی حوزه‌های علیمه خواهران، وی خاطرنشان کرد: این رشته‌ها در نظام آموزشی نیم‌سالی واحدی و حضوری ارائه می‌شود و طول دوره رشته بدون احتساب زمان پایان‌نامه، حداقل هفت نیم‌سال و حداکثر 10 نیم‌سال خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha