دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی، از علامه طباطبایی به عنوان نظریه پرداز تفسیر موضوعی قرآن کریم یاد کرد.

به گزارش حوزه نیوز، عضو شورای عالی حوزه های علمیه ، عصر امروز طی سخنانی در همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق، ابراز داشت: انحصار نظریه پردازی در علوم تجربی ، وجهی ندارد و ما در غیر علوم تجربی هم می توانیم نظریه پردازی داشته باشیم.

وی افزود: علامه طباطبایی در روش تفسیر قرآن به قرآن، یک رویکرد نظریه پردازانه نسبت به آیات قرآن داشته و حتی در عرصه روش فهم قرآن نیز ، نظریه پردازی روایی کرده است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) همچنین تاکید کرد: مرحوم علامه انصافا بر همه قرآن پژوهان پس از خود به ویژه بر حوزویان حق بزرگی دارد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از ویژگی های روش تفسیری علامه طباطبایی این است که ایشان درصدد بوده اند که بین آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) موافقت ایجاد کنند؛ یعنی چنین نیست که بگویند اکنون که بنا بر استفاده از خود قرآن است، لذا ما بیاییم روایات را کنار بگذاریم، بلکه برعکس تاکید دارد که برای کشف روش باید به سراغ روایات رفت.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ادامه داد: علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن به قرآن را به صورت آگاهانه و با توجه به مبانی این روش به کار گرفته ، یعنی روش را بسیار دقیق به کار گرفته و حدود و ثغور آن را مشخص کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی تفسیر المیزان به خوبی نشان می دهد که مرحوم علامه بیش از کتب روایی ما به روایات اشراف داشته و از آن ها بهره برده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به استفاده فراوان و همه جانبه از آیات در روش تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی، گفت: این مفسر بزرگ، همچنین بحث های مستقلی را در تفسیر المیزان با عنوان بحث فلسفی یا بحث اجتماعی دارد اما این دسته از مباحث را هم در بسیاری موارد به آیات قرآنی پیوند می زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha