سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
کد خبر: 279478
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰

شیخ الازهر در دیدار سوزان بلانکارت سفیر هلند در مصر تاکید کرد: اسلام تنها مرجع و منبع قانونگذاری در مصر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر احمد الطیب شیخ الازهر در این دیدار گفت: الازهر با تمام نیروهای سیاسی و حزبی و ائتلافات انقلابی در ضرورت حفظ و اجرای ماده دوم قانون اساسی هم رأی است که دین کشور مصر، اسلام است و اسلام، تنها مرجع و منبع اصلی قانونگذاری است.

وی تاکید کرد: الازهر به شریعت و دین از منظر حزبی نمی­نگرد بلکه سیاست را از طریق روح و عظمت شریعت پیاده می­کند.

احمد الطیب اظهار داشت: قانون اساسی آینده مصر بنا بر آیه شریفه: «ولیحکم أهل الإنجیل بما أنزل الله فیه و من لم یحکم بما أنزل الله فأولئک هم الفاسقون»(مائده/47) این نکته را به این ماده قانون اضافه می­کند که: غیر مسلمانان هم می­توانند در فضای زندگی شخصی و خصوصی خود طبق دین خود عمل کنند.

وی در مورد سؤال خانم سفیر در مورد نظر برخی ها درباره اهمیت اجرای دین اسلام در تمام شرایط و احوال گفت: روح دین اسلام قبل از آغاز به اجرای احکام آن، این اقتضا را دارد که زمینه و شرایط زندگی راحت را برای مردم فراهم کند.

شیخ الازهر در توضیح سخنان خود گفت: اکنون مساله اصلی ما محقق ساختن عدالت و دموکراسی و آزادی و احترام به حقوق بشر و در راس همه اینها احترام به حقوق شهروندی است.

وی تاکید کرد: اکنون معرکه واقعی ما اصلاح اقتصاد و آموزش و بهبود اوضاع بهداشتی شهروندان است.

احمد الطیب در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی برخی در مورد بدتر شدن جایگاه زن گفت: الازهر مرجع مورد اعتمادی در مورد حفظ روح اسلام و میانه روی و اعتدال است که از خواسته مردم مصر سرچشمه گرفته و زن نیز مهم ترین بخش جامعه است و به زودی الازهر با صدور سندی در این زمینه حقوق و تکالیف زن را از نظر اسلام منتشر می­کند و ما از این طریق زنان را از تفکرات تندروها و انسان های سهل انگار حفظ می­کنیم.

سفیر هلند در این زمینه گفت: تندروی مخصوص به دین و میهن خاصی نیست و ما نیز در هلند یک حزب سیاسی داریم که زن را از ساده ترین حقوق خود که حق نامزد شدن در انتخابات مجلس است محروم می­کند. هلند همچنین از وجود افراد تندرو رنج می­برد و بهترین شاهد این مطلب کسانی هستند که برای مطرح شدن خود در رسانه ها به اسلام توهین کردند و بهترین پاسخ چنین کسانی بی اعتنایی به آنها است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha