پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024

بر اساس سیاست غربی‌ها، معیار مجاز بودن فعالیت‌های هسته‌ای، همسویی با سیاسیت‌های قدرطلبانه آنان می‌باشد؛ به این معنی که اگر تأمین کننده منافع آنها نباشد، شدیداً با آن مخالفت می‌کنند، ولی اگر دولت‌ها، ‌در راستای سیاست‌های آنها گام بر دارند، مجاز به انجام این کار هستند.

محمد ستوده آرانی، از کارشناسان علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و برخوردهای دوگانه غرب،گفت: رفتار آمریکا و غرب بعد از  پیروزی انقلاب اسلامی ،‌ نسبت به این ایران خصمانه بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)خاطرنشان کرد: با توجه به این که انقلاب اسلامی ایران، دارای ماهیت ضد استکباری بوده و در حال حاضر نیز نظام اسلامی بر اساس همان اصول و مبانی که برگرفته از راهبرد سیاست «نه شرقی و نه غربی» حرکت می‌‌کند. این رویکرد ایران اسلامی همواره موجب تهدید و حتی قطع منافع نامشروع آمریکا و استکبار در ایران و منطقه بوده است.

وی با اشاره رویکرد دوگانه غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پیش از انقلاب اسلامی و بعد از آن، گفت:‌ با نگاهی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبل از انقلاب، مشاهده می‌شود که دولت‌های استکباری تا زمانی که در ایران حکومت دست‌نشانده آنان حضور داشت، نه تنها مخالفتی با این مسئله نداشتند، بلکه برنامه‌های هسته‌ای ایران را مورد حمایت قرار می‌دادند، ولی با تشکیل حکومت اسلامی در ایران، رویکرد‌ها متفاوت شد و رفتار های خصمانه‌ای از سوی غرب علیه ایران اسلامی اعمال شد.

 ستوده آرانی با بیان این که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران،‌ نخستین هدف غرب، ‌براندازی نظام اسلامی بود، ادامه داد: جنگ تحمیلی هشت‌ساله یکی از رفتارهای خصمانه غرب بود که بعد از اتمام آن نیز سیاست‌های تحریم در پیش گرفته شد و در دهه گذشته تا کنون نیز بیشترین تعارض واصطحکاک ایران و غرب در پرونده هسته‌ای ایجاد شد.

*اعمال فشار علیه ایران اسلامی

وی، مسئله هسته‌ای را ابزاری در دست غرب، برای اعمال فشار علیه ایران اسلامی معرفی کرد و گفت: بر اساس سیاست غربی‌ها، معیار مجاز بودن فعالیت‌های هسته‌ای، همسویی با سیاسیت‌های قدرطلبانه آنان می‌باشد؛ به این معنی که اگر تأمین کننده منافع آنها  نباشد، شدیداً با آن مخالفت می‌کنند، ولی اگر دولت‌ها، ‌در راستای سیاست‌های آنها گام بر دارند، مجاز به انجام این کار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات 1+5 با ایران، روند این مذاکرات نسبت به دیگر مذاکرات برگزار شده متفاوت دانسته و گفت:‌ نخستین تفاوت برگزاری این مذاکرات، ورود تحریم‌های جدید در عرصه مختلفی سیاسی و اقتصادی است که در کنار تحریم‌های پیشین، تحریم‌های مالی و بانکی و از همه مهم‌تر تحریم‌ نفتی نیز علیه ایران اسلامی اعمال شده است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در این  عرصه، تحولات منطقه و بیدرای اسلامی در کشورهای عربی است که معادلات قدرت را به نفع مردم منطقه رقم می‌زند و از آنجا که رابطه ایران با مسلمانان منطقه، رابطه خوبی بوده است، هر گونه تغییرات به نفع کشورهای منطقه و رسیدن به نظم جدید بر اساس منافع ملی ملت‌های مسلمان منطقه، می‌تواند موجب تقویت سیاست‌های راهبردی و منطقه‌ای ایران شود.

 ستوده آرانی اضافه کرد: در چنین شرایطی،‌ سیاست‌ غرب هم اعمال فشار به ایران در قالب تحریم‌ها و به بهانه فعالیت‌ها هسته‌ای و از سوی دیگر مهار کردن نیروهای متحد ایران و فشار گسترده بر آنها از جمله سوریه می‌باشد.

*پیامدهای مذاکرات مسکو

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) وجود تبلیغات گسترده غرب مبنی بر حمله نظامی علیه ایران را مسئله دیگری در دور جدید مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران برشمرد و گفت: امروزه شاهد ‌تبیلغات گسترده غرب مبنی بر اقدام نظامی علیه ایران از طریق آمریکا و رژیم صهیونیستی هستیم که تا کنون مواضع تندی در این عرصه وجود داشته است. با وجود این ویژگی‌ها، مذاکرات مسکو می‌تواند پیامد‌های سرنوشت‌سازی را برای ایران و منطقه‌ای و چگونگی گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که غرب مخالف قدرت منطقه‌ای ایران است و به هر طریق ممکن به دنبال جلوگیری از افزایش قدرت ایران در عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است، افزود: البته درباه این دوره از مذاکرات هسته‌ای ایران، چند نتیجه وجود دارد.

وی افزد: آنچه که غرب از ایران می‌خواهد این است که از مواضع خود عقب نشینی کند و در غنی‌سازی که یکی از محورهای کلیدی است، خواست غرب یعنی تعلیق را قبول کند، اما ایران در شرایطی است که برای تأمین منافع اولیه خود، ناگزیر به استمرار غنی‌سازی سوخت هسته‌ای است.

*ارایه بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5

ستوده آرانی ادامه داد: مذاکرا ت مسکو آخرین دور مذاکرات نخواهد بود؛  ولی به نظر می‌رسد که با ارایه بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 زمینه برای خروج از بن‌بست وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان گفت: غربی‌ها باید در شرایط امروز و راهبرد جدید ایران از فرصت مذاکرات مسکو برای خروج از بن‌بست نهایت استفاده را بکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha