پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024

باید روحانیت برای حفظ اساس اسلام و رساندن پیام اسلام و هنرمندان برای بسته بندی صحیح و توزیع صحیح معارف دین و مبانی اسلام بسیج شوند.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، سرلشکر دکتر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی با مسوولان هشتمین همایش دکترین مهدویت و پژوهشگران موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت) ضمن قدردانی از پژوهشگران مهدوی، برگزاری همایش بین المللی دکترین مهدویت را در ترویج و گسترش معارف مهدوی مهم و ارزشمند ارزیابی کرد.

عضو هیات امنای موسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) به موضوع هشتمین همایش بین المللی مهدویت «هنر زمینه ساز راهبردها و راهکارها» اشاره کرد و گفت: با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب، آنچه که در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران هنر معرفی می شود، باید با هنر یک کشور، ملت و دین دیگر قابل تمایز باشد.

فیروزآبادی در ادامه خاطره ای از رهبر معظم انقلاب نقل کرد و گفت: یک بار کارهای هنری که در ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفته بود در یک نمایشگاه عمومی ارائه شد که آقا پس از بازدید از این نمایشگاه که در آن زمان آقای چمران، مسوول آن بودند پرسیده بودند که اگر این آثار را ببرید در مصر، تایلند، روسیه و آلمان به نمایش بگذارید، چه فرقی می کند؟ آقای چمران در پاسخ گفته بودند که فرقی نمی کند، رهبر معظم انقلاب فرموده بودند"پس این هنر اسلامی نیست. نه اسلامی است و نه ایرانی."

 وی ادامه داد: هنر انقلاب اسلامی باید هنری باشد که بتوان امتیاز او را از سایر هنرها به چشم دید و به زبان بیان کرد و به دست نشان داد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با انتقاد از کم کاری در حوزه هنر اسلامی بیان داشت: هنر اسلامی باید به گونه ای باشد که هر جا ارایه شود، بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

*بسیج روحانیت و هنرمندان

فیروزآبادی، جایگاه هنر در خدمت دین مبین اسلام و معارف اهل بیت(ع) را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: بعد از روحانیت، هنر می تواند نقش اول را در تبلیغ دین اسلام داشته باشد؛ بنابراین باید روحانیت برای حفظ اساس اسلام و رساندن پیام اسلام و هنرمند برای بسته بندی صحیح و توزیع صحیح معارف دین و مبانی اسلام باید بسیج شوند.

عضو هیات امنای موسسه آینده روشن(پژوهشکده مهدویت) با بیان این که هنر اسلامی باید دربردارنده پیام اسلامی باشد، تاکید کرد: هنر مدرن و فرا مدرن قابلیت استفاده  در ارائه صحیح فرهنگ اسلامی و مهدوی، را دارد.

عضو شورای عالی امنیت ملی با رد ادعای برخی مبنی بر قابلیت نداشتن هنر مدرن و فرامدرن در ارایه هنر دینی، تصریح کرد: برخی مدعی هستند که هنر مدرن نمی تواند هنر دینی ایجاد کند؛ چرا که دین سنتی است.

وی با اشتباه خواندن مطلب مذکور خطاب به مدعیان این باور بیان داشت: اگر نمی توانید هنری دینی ارایه دهید، بگویید ما هنر مدرن و فرا مدرن خوانده ایم و هنر دینی بلد نیستیم.

فیروزآبادی ادامه داد: بعضی افراد هنر اسلامی و هنر معنوی را نشناخته اند و نمی توانند در این زمینه فعالیت کنند که باید از ورود این افراد در عرصه هنر جلوگیری کرد.

براساس گزارش موسسه آینده روشن، وی در پایان تاکید کرد: می توان با استفاده از هنر مدرن و فرا مدرن برای ایجاد تحول در هنر دینی، به سمت هنری زمینه ساز حرکت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha