یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
کد خبر: 282912
۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱

شیعیان و ارادتمندان به اهل البیت علیهم السلام در کشورهای مختلف جهان، سالروز ولادت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را جشن گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم جشن در کشورهای مختلف همچون آلمان، عربستان، ترکیه، تانزنیا، آمریکا، لبنان، صربستان، ایتالیا، عراق، اسپانیا، فیلیپین، روسیه و ... با حضور منتظران ظهور حضرت حجت(عج) برگزار شد.

در کشور لبنان، علاوه بر آذین بندی خیابان ها و پخش شکلات و شیرینی، آئین های مختلفی از سوی مردم و گروه ها برگزار شد.

 

* بیروت؛ دفاع از انقلاب، از مصادیق انتظار فرج است

در یکی از این آئین ها که در بیروت برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین رئیس زاده رایزن فرهنگی ایران در لبنان رشد فرهنگي، عقلاني و فكري مردم را از شرائط ظهور و قيام امام زمان(عج) دانست و با اشاره به روايتي از امام باقر(ع) گفت: تا مردم از غفلت رهائي نيافته، معارف ديني را فرانگيرند و معناي دقيق و حقيقي امامت را برنتابند و زمينه پذيرش امامت امام(عج) و ماموم بودن خود را نداشته، و خود را تسليم امامت آن حضرت ننمايند جامعه همچنان در رنج غيبت امام زمان(عج) بسر خواهد برد.

وی با اشاره به موج عظيم پرتوافكني انقلاب اسلامي ايران در دنيا گفت: اين انقلاب نقش زيادي در گسترش نام و جلسات مربوط به امام زمان(عج) در اقصي نقاط عالم داشته و حمايت و دفاع از نظام و انقلاب اسلامي ايران از مصاديق مهم و روشن انتظار فرج كه ما موظف به آن هستيم، مي باشد

از سوی دیگر مراسم جشن میلاد حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شد.

 

* بلگراد؛ یاران امام مهدی چه ویژگی هایی دارند؟

جشن میلاد در بلگراد پایتخت صربستان با تلاوت آياتي از قرآن مجيد آغاز شد و سپس با مولودي خواني و قرائت اشعاري در مدح حضرت مهدي (عج) ادامه يافت.

سخنران این مراسم با اشاره به آیات تاویل شده به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف و روایات وارده در زمینه غیبت کبری ، به وظیفه مومنان در این دوران اشاره و طول غیبت حجت الهی را در طول تاریخ در جامعه بشری بی مانند توصیف نمود.

وی به توصیف یاران مهدی موعود از دیدگاه روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پرداخت و خصوصیات آنها را به تفکیک سه سطح : 313 تن یاران اولیه حضرت ، حلقه 10تا 12 هزارنفری لشکریان حضرت و مومنانی که بعد از قیام به نهضت مهدوی می پیوندند به تفصبل بیان نمود.

 

* رم؛ راه های نزدیک شدن به امام زمان(عج)

شهر رم در کشور ایتالیا نیز شاهد برگزاری جشن نیمه شعبان با حضور شیعیان و ارادتمندان بود.

سخنران این مراسم نیز ابراز داشت: «امام باقر علیه السلام فرمودند: شب نیمه شعبان بعد از لیله القدر، برترین شب‌ها است. خداوند در آن شب فضل خود را به بندگان عطا می‌فرماید و ایشان را به کرم خویش می‌آمرزد.»

وی از طهارت نفس، ايثار و از خودگذشتگي، انجام واجبات و ترک گناهان، ذکر همیشگی امام(عج) و استغاثه به درگاه آن حضرت،صدقه دادن، انس با قرآن و... به عنوان راه هاي نزديک شدن و ارتباط با امام زمان (عج) نام برد.

 

* كربلا؛ حضور بیش از 5 میلیون زائر

در کربلا و سایر شهرهای عراق نیز جشن های با شکوهی با حضور شیعیان برگزار شد به طوری که استانداري كربلا از حضور بيش از پنج ميليون زائر در اين شهر براي شركت در مراسم نيمه شعبان خبر داد. در این میان حداقل 100 هزار نفر از خارج عراق، خود را برای حضور در این جشن ها به کربلا رساندند.

حملات اخیر تروریستی در کاظمین و شهرهای دیگر عراق، هیچ تاثیری بر روی شیعیان نگذاشته بود و محبین اهل بیت علیهم السلام، عاشقانه به سمت امامِ عشق در کربلای معلا شتافتند.

 

* عشق آباد؛ منتظران ظهور، بهترین های دوران

به مناسبت گرامیداشت نیمه شعبان و عید ولادت امام دوازدهم حضرت مهدی (عج) مراسم جشن با حضور صدها تن از پیروان اهل بیت (ع) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا میرمحمدی با بیان روایتی از امام سجاد (ع) در باره منتظران واقعی امام زمان(عج)، آنان را بهترین ها و افضل انسانهای هر دوره و زمان معرفی کرد و اظهار امیدواری نمود که همه حاضران در مراسم که به سبب محبت و دوستی با امام زمان (عج) در برنامه حضور پیدا کرده اند، مصداق و مشمول این حدیث امام سجاد (ع) باشند.

میرمحمدی ویژگی های منتظران حقیقی موعود منتظر را بر شمرد و تاکید کرد: منتظر واقعی امام زمان باید ضمن پرهیز از گناه و انجام واجبات ، شاخصه های : شناخت و معرفت امام ، محبت و دوستی قلبی نسبت به امام ، آمادگی روحی و معنوی پذیرش و استقبال میهمان موعود ، اشتغال به دعا برای ظهور و ظلم ستیزی و عدالت خواهی را در وجود خود جمع کرده باشد.

 

* مادرید؛ استقبال دور از انتظار اسپانیایی ها از مراسم جشن

در شب میلادفرخنده منجی بشریت وگسترنده عدالت جهانی، حضرت ولی عصر (عج) مراسم جشن با شکوهی با حضور شیعیان مقیم واسپانیایی های علاقمند، در مرکز فرهنگی صلح مادرید برگزار گردید. استقبال اسپانیایی ها از این برنامه و انبوه شرکت کنندگان در سالن اصلی ، برگزارکنندگان را بر آن داشت تا سالن جنبی را نیز برای افرادی که بصورت ایستاده برنامه را دنبال می کردند اختصاص دهند.

جعفر گونزالس از اندیشمندان و محققان مسلمان اسپانیا و مترجم قرآن کریم به زبان اسپانیولی، در زمینه فلسفه انتظار و ظهورمنجی سخن گفت.

 

* جعفر گونزالس: انتظار، موتور محرکه انقلاب اسلامی ایران بود

گونزالس اظهار داشت: آرزوی حکومت عدالت وآزادی واقعی، آرزوی دائمی انسان بوده است.آرزویی که اسلام وعده تحقق آن را در شرایطی که ستم وفساد زمین را فرا گیرد داده است. همانگونه که در مسیحیت و ادیان دیگر نیز وعده ظهور منجی داده شده است.

وی افزود: همین اعتقاد وآرزو منشاء و موتور محرکه انقلاب اسلامی ایران بود و متاثر از انقلاب ایران امروزه شاهد امواج بیداری در کشورهای ستمدیده اعم از مسلمان وغیرمسلمان هستیم.

در این مراسم صمدکاملی از ایرانیان مقیم اسپانیا، غزلی از حافظ را با ترجمه اسپانیولی برای حاضران قرائت کرد. همچنین آئین های دیگری در سایر مراکز اسلامی، شیعی در مادرید ، بارسلون و مالاگا از جمله مرکز فرهنگی اهل البیت مادرید، شیعیان پاکستانی مقیم بارسلون و حسینیه امام رضا (ع) در شهر فیونخرولا در جنوب اسپانیا مراسم جشن وسخنرانی را با حضور مسلمانان سایر کشورها برگزار شد.

 

* کوآلالامپور؛  جشن میلاد، بهانه ای برای تولد دوباره

در مراسم جشن نیمه شعبان در کوآلالامپور نیز شیعیان و علاقه مندان دور هم جمع شدند و سالروز میلاد با سعادت امام عصر(عج) را جشن گرفتند.

سخنران این مراسم گفت: اینکه در روایات این‌قدر بر تفکر تاکید شده و گفته شده یک ساعت تفکر بر هفتاد سال عبادت ارجحیت دارد نشانه‌ اهمیت تفکر و شناخت است و کسی که تفکر نکرده و خودش را نشناخته، چگونه می‌تواند امام عصرش را بشناسد؟

وی ادامه داد: امروز جشن تولد امام زمان(عج) و زمانی‌ست که ما هم باید تولدی دوباره پیدا کنیم؛ همان‌طور در روایات بیان شده اگر کسی در زندگی‌اش دوبار متولد نشود به ملکوت راهی ندارد، ما هم اگر این تولد را جشن بگیریم و خودمان بار دیگر متولد نشویم، به بیراهه رفته‌ایم و به ملکوت راهی نداریم. ایمان به خدا با باور وجود خدا فرق دارد؛ اگر این‌گونه بود شیطان که کاملا وجود خدا را باور دارد، با ایمان‌ترین بود؛ این‌جاست که تفاوت معلوم می‌شود و بدون تردید ایمان مسئله‌ دیگری‌ست.

سخنران این مراسم گفت: ایمان از خواستن و طلب کردن می‌آید نه باور داشتن و همین است که وقتی تمام دنیا را به مؤمن بدهیم می‌گوید دنیا برای من کوچک است؛ چون مومن کسی‌ست که ایمان دارد و به واسطه‌ ایمانش به دنبال زایش و تولد دوباره است و دنیا و امیال دنیوی برایش کوچکند و مؤمن به خاطر ایمانش نگران داشتن و نداشتن‌های دنیا نیست.

 

* مانیل؛ آمادگی برای سربازی در نهضت جهانی

شهر مانیل پایتخت فیلیپین نیز شاهد مراسم جشن به مناسبت میلاد دوازدهمین امام شیعیان بود.

در این مراسم، ضمن اشاره به ویژگی های امام عصر(عج) و ظهور آن حضرت در منابع دینی، بر ضرورت آمادگی برای سربازی در نهضت جهانی حضرت مهدی(عج) آماده شویم.

 

* مسکو؛ جشن در کشوری که 70 سال مَهد بی دینی بود

جشن بزرگ نیمه شعبان در مسجد خاتم الانبیاء مسکو با شور و شوق وصف ناپذیری برگزار شد.

حجت الاسلام امامی در این مراسم با تبریک این روز خجسته، جشن میلاد قائم آل محمد در کشوری که دو دهه پیش مهدالحاد و بی دینی بود را نشانی از حرکت عالم به سوی مذهب و حقانیت عقاید دینی دانست.

در ادامه مراسم مولودی خوانی در مدح و ثنای حضرت مهدی موعود توسط یکی از مداحان اجراء گردید.

 

* عربستان؛ سانسور جشن نیمه شعبان در رسانه ها

شیعیان کشور عربستان نیز علیرغم سختگیری ها و محدودیت هایی که داشتند، سالروز ولادت امام حاضر را جشن گرفتند. به طوری که آئین های جداگانه ای در شهرهای شیعه نشین همچون احساء، قطیف، دمام و مدینه منوره برگزار گردید.

خاطرنشان می شود رسانه‌های عربستان که با حمایت حاکمیت وهابی در این کشور اداره می شوند، با سانسور خبری این آئین های باشکوه، هیچ خبری از جشن و شادمانی شیعیان عربستان منتشر نکردند.

 

* تاجیکستان؛ انگیزه ظهور حضرت مهدی(عج)

مراسم جشن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نظام‌زاده نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

حجت الاسلام نظام‌زاده با اشاره به انگیزه ظهورحضرت مهدی (عج) مبنی بر مبارزه با ظلم و ستم از یکسو گسترش عدالت و امنیت از سوی دیگر ابراز داشت: منتظران باید در اعمال و گفتار خود، موجبات اندوهگین شدن ایشان را فراهم نکرده و با ادعیه و اذکار، یاد ایشان را که باعث توفیق انسان است، زنده نگه دارند.

 

* آنکارا؛ جشن تا پاسی از شب در ترکیه

موسی آیدین از اندیشمندان اسلامی تركیه نیز در مراسم جشن نیمه شعبان که در آنکارا برگزار شد به بررسی فلسفه انتظار از دیدگاه اسلام پرداخت و با ذكر روایاتی به تشریح وظیفه مسلمانان در عصر غیبت و انتظار منجی عالم بشریت پرداخت.

در پایان این مراسم كه تا پاسی از شب به طول انجامید ، از شركت كنندگان پذیرایی شد .

 

* وین؛ صلح پایدار، پیام مهدی موعود(عج)

جشن باشكوه منتظران ظهور مهدي موعود (عج) با حضور هزاران نفر از شيعيان ايراني، اتريشي، ترك، پاكستاني، عراقي و افغاني در مركز اسلامي امام علي (ع) در وين برگزار شد.

در اين آيين حجت الاسلام والمسلمين منتظري رئيس مركز اسلامي امام علي (ع) نزديك كردن قلب ها و گسترش دينداري را از اهداف ظهور برشمرد و تاكيد كرد: دينداري داراي سه بخش اعتقادات، اخلاق و احكام است و امام زمان (عج) در زمان ظهور دينداري را به طور كامل گسترش مي دهند.

وی پيام مهدي موعود (عج) را برقراري همزيستي مسالمت آميز، صلح و امنيت پايدار، فضايل اخلاقي ، عدالت، جامعه توحيدي و برپايي حكومت عدل و قسط الهي دانست و تصريح كرد كه مخاطب اين پيام به لحاظ منطقه انساني و جغرافيايي، هم شرقي و هم غربي است.

 

* تانزانیا؛ جشن در کشوری که سابقه دیرینه در پذیرش شیعیان دارد

مراسم جشن سالروز ولادت باسعادت امام عصر(عج) در شهر دارالسلام، پايتخت تانزانيا برگزار شد.

این مراسم از ساعت 18:30 به‌وقت محلی تا نماز مغرب و عشا به طول انجامید.

در این مراسم تعدادی از اساتيد و انديشمندان دینی این کشور درباره فضیلت نيمه شعبان، دلایل غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) و وظایف منتظران ظهور امام زمان(ع)، سخنرانی کردند.

شعرخوانی درباره فضایل اخلاقی اهل‌بیت(ع) و حضرت مهدی موعود(عج) و مداحی مداحان اهل‌بیت(ع) از دیگر برنامه‌هاي این مراسم معنوی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha