یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024

غرقه گردیدن در دریای رحمت الهی درخواست توفیق و دوری از تیرگیها و خلاصی از تهمتها و ناپاکیها، مورد درخواست از ذات اقدس اله قرار می گیرد.

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان مرا در آن با مهر و رحمت و روزى كن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاك كن دلم را از تیرگی‌ها و گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود.

رحمت و مغفرت الهی در  همه زمانها و مکانها جاری و ساری است و محدود و معدود به موقعیت و برهه و فضای خاصی نیست.

خدا، خدای همه ماهها و روزهای سال است و معبود همه موقعیتها و همه مکانهای عالم هستی.

ما در هر لحظه از عمرمان زیر سایه رحمت الهی و زیر بارش باران لطف و عنایت او هستیم.

اما ماه رمضان از این جهت که رحمت الهی در آن واسعه و منتشر و مستتر است و همه درهای بهشت در آن باز و دستهای شیطان در غل و زنجیر و همه راهها به سوی خداوند متعال گشوده و هموارتر از سایر ازمنه است، دارای موقعیت و ارزش خاصی است.

در دعای شریف و معروف ماه رمضان هم این نکته در بندهای مختلف و بیانهای متنوعی آمده است و از آن جمله اینکه“اللهم اغن کل فقير” يعني “خدايا هر فقيري را غني فرما”، “اللهم اشبع کل جائع” يعني “خدايا هر گرسنه اي را سير فرما” و... .

بنابراین در دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان این نکته حیاتی و مهم، یادآوری می شود و توجه و تنبه و تذکار بدان معطوف می گردد و غرقه گردیدن در دریای رحمت الهی درخواست توفیق و دوری از تیرگیها و خلاصی از تهمتها و ناپاکیها، مورد درخواست از ذات اقدس اله قرار می گیرد.

در حقیقت درخواست توفیق الهی، ترجمانی دیگر از تعبیر شریف و سترگ و شگرف “لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم” “نيست چرخش و قوتي مگر (به قدرت و فرمان) خداوند بلند مرتبه بزرگ” است به طوري که انسان هيچ عملي را نمي تواند انجام دهد مگر اينکه خداوند او را نيرو و قوت بخشد و در امور او را موفق بدارد چرا که خداوند خالق تمام موجودات عالم است و بر هر چيزي احاطه دارد و بر هر چيزي قادر است... و این از مبانی معرفتی و زمینه­های اصلی اندیشه دینی است.

امید آنکه در طول روزها و شبهای بهشتی و بارانی و بهاری ماه رمضان توانسته باشیم از دریای مرحمت الهی و خوان پرکرامت معرفت او، جرعه ای برگیریم و ره توشه حیات خود در طول سال آینده قرار دهیم.

آمین یا رب العالمین و بعونک الملک الاعلی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha