یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024

کنگره "فقیه آگاه" بزرگداشت آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی(ره) با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی آیت الله العظمی صافی، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کنگره بزرگداشت فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حضرت آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی(ره) با حضور آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور، حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله ری شهری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی،دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ائمه جمعه و جماعات قم، استاندار و جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه با قرائت قرآن کریم توسط کریم منصوری حافظ و قاری بین المللی قرآن کریم صبح روز امروز پنجشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

نصب تصاویر و پلاکاردهایی از آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) در سطح شهر قم، حال و هوای خاصی  به دیار کریمه اهل بیت(ع) بخشیده بود. با برگزاری کنگره بزرگداشت ایشان یاد و خاطره فقیهی آگاه و بیدار در اذهان مردم زنده شد. به محل برگزاری کنگره که نزدیک تر می شوی، حضور علما و فضلای برجسته حوزه علمیه نشان از اهتمام ایشان به شخصیت فقیهی برجسته و ماندگار است.

پیام رهبری به کنگره فقیه آگاه

طبق برنامه پیش بینی شده این کنگره، مقرر شده بود آیت الله العظمی صافی بعد از قرائت پیام رهبر انقلاب به ایراد سخنرانی بپردازند که حضرت آیت الله  صافی گلپایگانی حاضر به صحبت نشد و از  رییس دفتر مقام معظم رهبری  درخواست کردند تا ابتدا پیام رهبری قرائت شود.

روحانیت شیعه وظیفه حفظ اساس تشیع را بر عهده دارد

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی داماد آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) که کمتر در همایش و یا کنگره ای حضور یافته و به ایراد سخنرانی می پردازند، با حضور در این کنگره طی سخنانی تصریح کردند: روحانیت شیعه از اصل غیبت کبری تا زمان حاضر در همه ادوار و اعصار برای حفظ اساس تشیع و آثار اهل بیت(ع) و کیان دین اسلام وظایف بزرگی را برعهده داشته و با کمال توفیق این وظیفه انجام شده تا به عهده ما رسیده است.

درخواست مدیر حوزه های علمیه

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه مرزبان دین خدا باید حوزه های مرزبانی را کاملا مسلط باشد، تصریح کرد: آیت الله گلپایگانی(ره) مرزبان دین خدا و فرهنگ بان و دیده بان و حقیقتا در عصر ما دیده بان بصیری بودند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به مواضع سیاسی حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی خاطرنشان کرد: هر اقدامی نظام طاغوت انجام می داد با عکس العمل ایشان مواجه می شد و می فرمودند برای دفاع از دین حاضر به کفن پوشی هستم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تاکید کرد: وقار و رفتار و اخلاق آیت الله گلپایگانی برای هر طلبه تازه واردی در حوزه عشق بود و عشق.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: آیا بزرگداشت فقهای آگاه دین وظیفه حوزه های علمیه را سنگین نمی کند؟

آیت الله حسینی بوشهری از همه علما و فضلای حوزه علمیه خواست که وی را در انجام رسالت سنگین حوزه یاری کنند.

خاطره رییس دفتر مقام معظم رهبری

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری دو مرتبه در این کنگره به روی صحنه رفت، بار اول برای قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و بار دیگر نیز برای ایراد سخنرانی.

وی با اشاره به اینکه آیت الله گلپایگانی در سن کودکی  پدر و مادر خود را از دست دادند، تصریح کرد: ایشان صلابت در اجرای فقه الهی داشتند و به چیزی که اعتقاد داشتند ایستادگی می کردند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری با ذکر خاطره ای از حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی ابراز داشت: روزی خدمت آیت الله گلپایگانی رسیدم به ایشان گفتم اگر پیامی به رهبر انقلاب دارید بفرمایید، ایشان فرمودند: اگر چیزی که گفتنش موجب تضعیف نظام اسلامی نمی شود خواهم گفت و اگر ببینم اظهارش موجب تضعیف نظام می شود آن را نخواهم گفت.

ناگفته هایی از آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)

فرزند ارشد حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی نیز با بیان اینکه دوران نوجوانی و جوانی آیت الله گلپایگانی برای طلاب جوان درس است، افزود: استخراج و بررسی دقیق و تدوین آن دوران را برای طلاب جوان قابل تأسی خواهد کرد، ایام تحصیل و تدریس ایشان نیز هر یک شاخصی برای مدرسان حوزه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد گلپایگانی با تاکید بر اینکه هر مشکلی در حوزه علمیه قلب ایشان را به درد می آورد، تصریح کرد: ایشان حوزه را مانند فرزند خویش گرامی و عزیز می داشتند و برخی مواقع برای حل مشکلات و راهگشایی امور طریقی جز توسل نمی یافتند و به ساحت قدس ائمه هدی(ع) بویژه امام عصر(عج) متوسل می شدند.

شعرسرایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن سخنرانی در این مراسم به قرائت شعری که خودش سروده بود، پرداخت.

رفت زین دنیای فانی حضرت گلپایگانی                   دانمت جنت مکانی حضرت گلپایگانی

چشم اگر می دوخت بردنیا یقین دان،ریشه دارد          درنگاهی آسمانی حضرت گلپایگانی

در افقهای نگاهش، نغمه و سوزی دگر بود               داشت آهنگی جهانی حضرت گلپایگانی

دین حق را اعتلا بخشیدی از آن فقه روشن               حصن دین را پاسبانی حضرت گلپایگانی

ای فقیه چون زراره می درخشی چون ستاره            داری از جدت نشانی حضرت گلپایگانی

چون هدایت یافتی مرجع شدی بر خلق و دانم            خود مقام خویش دانی حضرت گلپایگانی

عزاسلامی و داری نقش در این نهضت ناب             گفت رهبر بیش از آنی حضرت گلپایگانی

هر چه کردی جزرضای حضرت باری نکردی        با قلم یا هم زبانی حضرت گلپایگانی

از خدا خواهم که در روز جزا گردی شفیعم             خوش شوم زین پشتیبانی حضرت گلپایگانی

رونمایی از آثار و تجلیل از مقالات و اشعار برتر

در این کنگره از چند جلد کتاب با موضوع شخصیت آیت الله العظمی گلپایگانی رونمایی شد.

گفتنی است اشعار و مقالات برتر در خصوص شخصیت آیت الله العظمی گلپایگانی نیز در این کنگره مورد تجلیل قرار گرفت. گفتنی است یکی از این مقالات به قلم حضرت آیت الله العظمی سبحانی در 16 صفحه نگاشته شده که مورد تقدیر نیز قرار گرفت.

نمایشگاهی از تصاویر آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)

در حاشیه برگزاری این کنگره، نمایشگاهی از تصاویر حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) در دیدار با حضرت امام خمینی(ره)، شرکت در انتخابات، عمامه گذاری، قرائت قرآن کریم و همچنین نمونه ای از آثار و دستخط ایشان برپا شده بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

همچنین رادیو سراسری معارف نیز در گوشه ای از این نمایشگاه با برپایی غرفه ای برنامه زنده ای را به روی آنتن برد. مستندی از شخصیت این مرجع عظیم الشأن تشیع قبل از آغاز مراسم پخش شد که درجات علمی، بندگی و صفات بارز ایشان توسط فرزندان و شاگردانشان بیان شد.

تقدیر از برگزیدگان مقالات و اشعار

مقاله حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی با موضوع شخصیت حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی در این کنگره مورد تقدیرقرار گرفت. محسن مس چی، غلامرضا گلی زواره ای، محمد مهدی ارگانی بهبهانی، شکرالله جهان مهین، سید محمد صدراموحد ابطحی و حریصی افرادی بودند که مقالات آنها مورد تجلیل قرار گرفت. در بخش شعر نیز آثار طالب گلپایگانی و  شهاب تشکری آرانی برگزیده شدند.همچنین در این کنگره از تمبر یادبود این کنگره رونمایی شد.

معارف اهل بیت(ع) روشنی بخش چهره حوزه ها باشد

در وصیت نامه الهی حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) آمده است: "رشته معارف اهل بیت(ع) و فقه حدیث باید همیشه روشنی بخش چهره حوزه ها باشد و از آن مکتب حضرت امام بحق ناطق جعفر محمد الصادق(ع) و شاگردان آن حضرت متجلی باشد."

بحق که حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی از مراجع و فقهای آگاه و بیدار جهان تشیع هستند که بعد از رحلت ایشان نیز آثار خدمات ایشان در جامعه اسلامی بویژه حوزه های علمیه جهان تشیع ماندگار و اثرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha