دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024

شبکه العربیة در گزارشی با انتقاد از دولت محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، ورود احمدی نژاد به قاهره و سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان به این شهر را نتیجه به قدرت رسیدن اسلامگرایان دانست .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دکتر احمدی نژاد روز سه شنبه، هنگام ورود به فرودگاه قاهره با استقبال محمد مرسی روبه رو شد. این استقبال نشان دهنده خواست مصریان برای نزدیکی بیشتر به جمهوری اسلامی بود و محمد مرسی در این استقبال به خوبی این مسأله را نشان داد . دکتر  احمدی نژاد نیز در هنگام  استقبال رسمی در فرودگاه بارها دست خود را به علامت پیروزی (V) بالا برد و یا به تکان دادن دست خود برای حاضران اقدام می کرد . این استقبال نوید بخش دوران جدیدی از روابط با مصر بود.

* عصبانیت شبکه العربیة از سفر احمدی نژاد

اما همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به مصر شبکه های تلویزیونی وابسته به ارتجاع عرب و در رأس آنها العربیة با همکاری گروههای تندروی سلفی و بزرگنمائی برخی اعتراضات چند نفره علیه این سفر را آغاز کردند.شبکه العربیة در گزارشی با انتقاد از دولت محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، ورود احمدی نژاد به قاهره و سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان به این شهر را نتیجه به قدرت رسیدن اسلامگرایان دانست. این شبکه که وابسته به شاهزادگان عربستانی است، مدعی شد که سفر احمدی نژاد در ادامه سفر افرادی چون سردار قاسم سلیمانی است و افزود: ایران از زمان به قدرت رسیدن اسلامگرایان در مصر برای بهبود روابط با قاهره ابراز علاقه کرده و امروز فرصت برای عملی شدن این علاقه ایجاد شده است.

العربیه گسترش همکاری‌های دو طرف را شکل دهنده معادله جدید در منطقه دانسته است.

* همراهی سلفی های مصر برای بازی در زمین دشمن

این شبکه در ادامه به گفت‌وگو با «عمرو آدم» عضو کمیته سیاست خارجی حزب النور اصلی ترین تشکل سلفی‌ها در مصر پرداخت.

این عضو حزب النور مدعی شد که سفر احمدی نژاد نگران کننده است و برخلاف منافع عالی مصر و اهل سنت است. این فرد با تاکید بر مسئله شیعه و سنی تاکید کرد که باید قاهره از موضع یک کشور سنی در مقابل ایران قرار بگیرد و امنیت کشورهای خلیج فارس در اولویت مطرح شود.

* نگرانی سعودی ها از روابط بین تهران و قاهره

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که سعودی‌ها به شدت از همکاری بین تهران و قاهره نگران هستند و این همکاری را به ضرر خود می‌دانند. سعودی‌ها از تضعیف موقعیت منطقه ای خود و برهم خوردن موازنه قوا در منطقه با تشکیل محور ایران، مصر و عراق واهمه دارند و همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مناسبات قاهره و تهران از سرگرفته نشود. آنها توانستند با همراهی برخی از شیوخ فریب خورده در الازهر و 4 الی 5 فرد ناشناس در زینبیه و مقام رأس الحسین به بهانه های مختلف و همچنین پوشش رسانه ای وسیع توسط شبکه های العربیة و بی بی سی و روزنامه هایی مانند الوطن، در روز اول جو سازی خود علیه سفر رئیس جمهور را انجام دهند. البته اعتراض بسیاری از علما به اظهارات حسن الشافعی مشاور شیخ الازهر در کنفرانس مطبوعاتی، عدم همراهی طلاب و شیوخ ازهری با آنان را نمایان ساخت. همان اظهاراتی که برخلاف تمام رفتاری دیپلماتیک انجام گرفت و اعتراض رئیس جمهور را برانگیخت.

* آیا حقیقت آن چیزی است که العربیة و بی بی سی اعلام کردند؟

احمدی نژاد پس از ملاقات با شیخ الازهر روانه مساجد سیده زینب و امام حسین(ع) شد و با شماری از مردم در این مساجد دیدار و گفتگو کرد. احمدی نژاد برای مردم حاضر که غالبا از اهل سنت بودند در نزدیکی این دو مسجد و در حال عبور، علامت پیروزی را نشان داد و آنها نیز با کف و سوت زدن و نشان دادن پلاکاردهایی حاوی مضامین خوش آمد گویی از او استقبال کردند. موضوعی که نشان می داد علی‌رغم تحرکات رسانه ای عربستان و تلاش های دیپلماتیک مزدوران آمریکا، مردم مصر خواهان ارتباط با جمهوری اسلامی هستند و از مواضع استکبار ستیزانه ایران حمایت می کنند. همچنان که چند سال قبل، طی یک نظرسنجی عمومی، سیدحسن نصرالله به عنوان محبوبترین چهره بین مردم مصر انتخاب شد؛ یعنی مردمی که اکثریت قریب به اتفاق آنها را اهل تسنن تشکیل می دهد به سید حسن نصرالله اقبال داشتند و این مساله، نشان می دهد که مساله اصلی بین مردم منطقه، رژیم صهیونیستی و دنیای استکبار است نه اختلافات مذهبی، انگونه که رسانه ها و برخی شخصیت های دینی مصر القا کردند!

نکته جالب توجه آن است که بسیاری از رسانه ها، در حالی به حواشی خوساخته در این سفر پرداختند که مسائل دیگر در این سفر را سانسور کردند برای مثال احمدی نژاد پس از ورود به مسجد سیده زینب، به روبوسی، احوالپرسی و در آغوش گرفتن یک به یک کارکنان مسجد پرداخت و آنها که همگی سنی بودند از او استقبال کردند او همچنین به دیده بوسی با کودکانی پرداخت که به همراه والدین خود در مسجد بودند. از نکات دیگر اینکه همزمان با حضور احمدی نژاد در مسجد الحسین، محمد مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمین نیز در مسجد حضور داشت که با رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد. شماری از رهبران گروه های شیعه مصر نیز در این مسجد حضور داشتند و با احمدی نژاد دیدار و گفتگو کردند.

* روز دوم سفر و موضع برتر جمهوری اسلامی

اما روز دوم سفر آقای دکتر احمدی نژاد بسیار آرام بود. زیرا با اعلام موافقت مصر و ترکیه با گفتگوی مخالفان و دولت سوریه و پیروزی قاطع دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در زمینه بحران سوریه ، موضع برتر جمهوری اسلامی عیان شده و گروههای وهابی و رسانه های ارتجاع عرب خود را دست خالی در مقابل تحولات دیدند . آنان ترجیح دادند روز دوم را به موضوعات دیگری همچون سخنرانی دیگر کشورهای شرکت کننده و ... بپردازند .

ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در این روز در دیارهای مختلف هویدا شد که به شرح ذیل می باشند :

1.         اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای اعطای وام به مصر

رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام گفت: من پیش از این گفته بودم که ما می‌توانیم یک خط اعتبار قابل‌توجه و بسیاری خدمات دیگر را به برادران مصری خود ارائه دهیم. وی در مورد پاسخ احتمالی طرف مصری صحبتی نکرد. احمدی‌نژاد با توضیح اینکه صادرات ایران به تدریج رشد کرده است، افزود: اگر چه اقتصاد ایران از تحریم‌ها متاثر شده است اما یک این اقتصاد «اقتصادی بزرگ» است که شاهد اتفاقات مثبتی بوده است. مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد با وجود سپرده‌گذاری قطر، ذخایر ارزی این کشور به کمتر از 15 میلیارد دلار کاهش یافته است که تنها واردات 3 ماه این کشور را تامین می‌کند. صنعت گردشگری مصر به علت ناآرامی‌ها به شدت ضربه خورده و سرمایه‌گذاری نیز در این کشور به علت بی‌ثباتی‌ سیاسی و اقتصادی کاهش یافته است.

پس از این اظهار نظر رئیس جمهور برخی از اساتید مصری اظهار نظر جالبی درباره اقتصاد مصر داشتند برای مثال : «جمال زهران» تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره از دولت مصر خواست تا زمینه گردشگری دینی ایرانیان به قاهره را فراهم کند و تاکید کرد که سود حاصله از این کار بهتر از گدایی کردن از قطر است.

2.         دیدار احمدی نژاد با محمود عباس

رییس‌جمهور در حاشیه دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی با رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. رییس‌جمهور کشورمان در دیدار بامحمود عباس آخرین تحولات منطقه‌ایی و بین‌المللی و مسائل فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار داد. این دیدار در محل دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار شد.

3.         استقبال جنبش حماس از قصد سفر احمدی نژاد به غزه

«صلاح البردویل» عضو دفتر سیاسی حماس و نماینده این جنبش در مجلس قانونگذاری فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در غزه، تاکید کرد که ما از سفر «محمود احمدی نژاد» و هر فرد حامی قضیه فلسطین و مقاومت قهرمانانه آن برای سفر به غزه استقبال می کنیم. وی افزود: متاسفانه مانع اصلی برای این سفر حماس یا دولت فلسطین نیست بلکه فشارهای آمریکایی-اسرائیلی برای ممانعت از انجام این سفر و سوء استفاده از شرایط کنونی مصر است.

4.         نشست سه جانبه ایران ، مصر و ترکیه درباره بررسی بحران سوریه

موضوع این نشست یافتن راه حل مسالمت آمیز سوری – سوری، برای این بحران این کشور است .در این میان مصر از این راه حل استقبال کرده و ترک ها مجبور شده اند دیپلماسی برتر جمهوری اسلامی را پذیرفته و به این طرح بپیوندند این کشورها همه برای حل بحران سوریه، خواهان برگزاری نشستی بین دولت و مخالفان این کشور هستند.

ملاحظه : به نظر می رسد مهمترین حربه برای ایجاد اختلاف و جو سازی علیه جمهوری اسلامی ایران ، بحث تفرقه مذهبی است که لازم است مسئولان جمهوری اسلامی با درایت بیشتر این توطئه ها را نقش بر آب کنند . پیش از آن  علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز با شیخ الازهر دیدار کرده بود که او نیز چنین ادعاهایی مطرح کرده بود بنابراین می طلبید تمهیدات لازم برای رفع این مشکل در سفر رئیس جمهور اندیشیده شود که عدم این کار از غفلت دستگاه دیپلماسی حکایت دارد، زیرا عدم حل این مشکل در دراز مدت ممکن است باعث تیره شدن روابط الازهر و جمهوری اسلامی شود . همراه بردن یکی از علمای اهل سنت در سفرهایی از این دست می تواند باعث خارج شدن این حربه از دست مرتجعین باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha