چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
کد خبر: 307897
۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳

کارشناس احکام و مسائل شرعی گفت: خرید و فروش پول نو به فتوای همه مراجع معظم تقلید به شرطی که در آن قرض ربوی نباشد اشکال ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام و المسلمین وحید پور درمورد حکم خرید و فروش پول نو در ایام عید نوروز گفت:‌ این مسئله همیشه مطرح بوده حتی در غیر از این ایام به مناسبت‌هايی همچون عید سعید غدیر مورد سوال مردم بوده است؛ این مسئله به دو صورت می‌تواند انجام شود یک نوع آن معامله پول یا ارز کشوری با کشور دیگر است که به فتوای همه مراجع معظم تقلید اشکالی ندارد خواه نقد خواه نسیه باشد.

کارشناس احکام و مسائل شرعی افزود: نوع دیگر خرید و فروش پول، پولی است که وجه رایج یک کشور باشند مثل ریال ایران با ریال ایران که در این ایام برای مردم پیش می‌آید؛ برخی افراد می‌خواهند پول نو به عنوان عیدی داشته باشند که  یک غرض عقلایی است؛ پول را می‌توانند بخرند و در برابرش پول بیشتری بدهند خوب طبیعتا پول فرسوده و کهنه را می‌دهند و پول نو می‌گیرند. فرضاً 50 هزار تومان پول نو می‌گيرند و در قبال آن ممکن است لازم باشد 60 هزار تومان پول فرسوده بدهد. این فرضي است كه دو شکل دارد.يكي اينكه  اگر به صورت نقدی باشد که معمولا هم این چنین است به فتوای همه مراجع از جمله مقام معظم رهبری اشکالی ندارد چون ربا پیش نمی‌آید و غرض عقلایی هم در آن وجود دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومي راديو معارف، حجت الاسلام وحیدپور خاطرنشان کرد: شکل دوم خرید پول نو به این گونه است که به صورت نسیه بخواهند پول نو را معامله كنند، فرضا 50 هزارتومان پول نو در عوض 70 هزار تومان که در ماه دیگر پرداخت شود این قرض ربوی است و به فتوای همه فقها حرام است و جایز نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha