چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

دبیر علمی همایش فقه حکومتی، تدوین فقه حکومتی را نیاز اساسی نظام اسلامی دانسته و گفت: باید با بکارگیری تمام ظرفیت‌های حوزه، احکام و مباحث فقه حکومتی تدوین و در اختیار نظام اسلامی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی‌ عباسی، دبیر علمی همایش فقه حکومتی، پیش از ظهر امروز در موسسه امام خمینی‌(ره) گفت: مسئله فقه حکومتی یکی از ضروری‌ترین مباحث فقهی در هر عصر و دوره‌ای است در این عصر ویژگی‌های بسیار خاصی از آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی تشکیل یک حکومت دینی با محوریت ولایت‌فقیه، نیاز بسیار زیادی به تبیین شاخصه‌های فقه حکومتی وجود دارد که در این راستا حوزه علمیه می تواند نقش کلیدی را ایفا کند.

دبیر علمی دومین همایش فقه حکومتی  با بیان این که حوزه در این عرصه جایگاه راهبر را دارد، ادامه داد: اگر در گذشته در این عرصه به دلایل خاص کوتاهی‌هایی نیز صورت گرفته است، اما در حال حاضر باید با بکارگیری تمام ظرفیت‌های حوزه احکام  و مباحث فقه حکومتی تدوین و در اختیار نظام اسلامی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نمایندگان خبرگان رهبری، تدوین مبانی فقه حکومتی و قرار گرفتن این بخش در دروس خارج حوزه را مورد تاکید قرار دادند.

معاون پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به تلاش موسسه امام خمینی (ره) در تدوین فقه حکومتی، ابراز داشت: موسسه امام خمینی‌(ره) در این عرصه پیشتاز بوده است و این حرکت نیز با توصیه آیت‌الله مصباح یزدی آغاز شد و همچنان ادامه دارد و برگزاری این همایش نیز در همین راستا می باشد؛ زیرا تدوین فقه حکومتی نیاز اساسی نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عباسی عنوان کرد: این موسسه در مسئله فقه حکومتی به شکل جدی وارد شده و در حوزه امور پژوهشی خود همایش فقه حکومتی را طراحی و اجرا کرده است.

دبیر علمی همایش فقه حکومتی در پایان یادآور شد: این همایش در سال اول به کلیات و ظرفیت‌شناسی فقه حکومتی و رویکرد فقه جواهری پرداخت و امسال مسئله اقتصاد حکومتی را مدنظر قرار داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha