جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ |۱۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 26, 2024
کد خبر: 315928
۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۲

اگر ما قرآن را به‌عنوان يک رسانه موفق، حائز همه شاخصه‌هاي توفيق ارزيابي کنيم که واقعاً نيز اين‌چنين است، بايد به جايگاه رسانه‌ها در دين و حوزه تأثير متقابل خدمات رسانه‌اي به دين، باور پيدا کنيم ...

تداوم و توسعه حوزه نفوذ دين، مديون عواملي است که از مهمترين آنها، کارکرد رسانهاي ميباشد. رساندن پيامهاي الهي به پيروان هر مکتب، اگر با رعايت شاخصهاي رسانهاي مقبول مخاطب انجام پذيرد، پذيرش و پايداري ديني گيرندگان پيام را در پي خواهد داشت.

ارزيابي ميزان اثرگذاري قرآن بهعنوان رسانه رسمي اسلام در طول قرون و اعصار، نشان از توفيق چشمگير آن در ماندگاري و فراگيري آموزههاي ديني دارد، بهگونهاي که امروز اسلام از جهت جغرافيايي وسعتي جهاني دارد و از حيث مانايي بهعنوان ديني زنده و اثرگذار در دنيا شناخته شده و رشد آن از مسيحيت نيز پيشي گرفته است.

اگر ما قرآن را بهعنوان يک رسانه موفق، حائز همه شاخصههاي توفيق ارزيابي کنيم که واقعاً نيز اينچنين است، بايد به جايگاه رسانهها در دين و حوزه تأثير متقابل خدمات رسانهاي به دين، باور پيدا کنيم. ماه مبارک رمضان که در آستانه آن هستيم، نهفقط ماه نزول قرآن کريم است، بلکه بر اساس برخي از روايات؛ تورات، انجيل، زبور و... نيز در اين ماه مبارک نازل شدهاند و بدينصورت بايد ماه مبارک رمضان را ماه رسانههاي الهي دانست.

آنچه اينک رنگ رسانهاي اين ماه خدا را افزون ساخته، نهادينهشدن تبيين معارف الهي در آن است، بهگونهاي که تبليغ دهها هزار روحاني، مداح، قاري و... با بهره از منبر، اين رسانه پرتأثير و کهن ديني و نيز ارائه برنامههاي متنوع مذهبي، اين ماه را به فصل پرتأثير تبليغ آموزههاي ديني تبديل نمودهاست.

حال؛ بهمناسبت فرارسيدن ماه مبارک رمضان، اين شهرالله رسانههاي ديني  و فصل تبليغ، بايد کارشناسان و مديران ارشد حوزه تبليغ ديني، با نگاهي کلان به کارکردهاي رسانههاي ديني و ميزان اثرگذاري آنان، نسبت به گذشته، بازبيني داشته باشند و در شيوههاي ارتقاي آن، انديشه و تدبيري افزون نمايند.

ديگر سخن پرسشگرانه آنکه، در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات، بهراستي بهره سازمانها و نهادهاي تبليغي و خود مبلغان از اين بهار فناوري انسان و آوردههاي آن چقدر است؟

به حوزه تبليغ بنگريم؛ انتشار کتاب، يکي از عرصههاي فعال در دنياي معاصر است، کتابهاي پرتيتراژ جهاني چقدر از آنِ ماست؟ مطبوعات ملي و فراملي، ديگر ساحتي است که ما بهعنوان سکاندار تبليغ ديني، آنچنان که بايد در آن ورود نداشتهايم؛ فضاي سايبر که وسعتي به فراخي همه جهان و افراد آن دارد، عرصه ديگري است که از آن بهشدت کمبهرهايم. ظرفيتماهوارهها نيز از فضاهايي است که عليرغم تلاشهاي نوپديد، در آن ناپيداييم؛ در ساحت هنر هم با همه تنوع آن، حضوري شايسته و جهاني نداريم؛ اينها تنها گوشهاي از ظرفيتهاي وافر و فراگير جهان، اما مغفول ماست.

ترديدي نيست که همه اهالي تبليغ، اعم از سياستگذاران، کارشناسان، مديران و مبلغان، اهتمام ويژهاي به اين واجب ديني و عقلي  دارند، اما مناسب است در اين فرصت بزرگ الهي که ميتوان آن را فصل بزرگ رسانهاي دين ناميد، با تأملي از سر صدق به کارکردهاي خويش در اين آوردگاه مکاتب گوناگون آسماني و زميني، نسبت به شدهها شکرگزار باشيم و ناشدهها را نيز با عنايت الهي تحقق بخشيم.

انشاءالله

   حسن مولايي

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha