چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 316029
۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۴

این پیشنهاد در همان آغاز با استقبال بسیاری از روحانیون شیعه و اهل سنت مواجه شد و مردم نیز در این نمازهای جمعه حاضر شدند و اتحاد خویش را به نمایش گذاشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، از زمان ورود آمریکایی ها به عراق، ترفندهای پیچیده و متعددی برای تشدید اختلافات مذهبی، جنگ فرقه ای و به آشوب کشیدن عراق صورت گرفته است. بدیهی است که کشورهای سلطه گر همچون آمریکا همان سیاست قدیمی خود در قبال کشورهای اسلامی یعنی تجزیه را دنبال می کنند اما علیرغم تمام امکانات و ترفندهایی که در عراق به کار گرفته اند، آن طور که می خواسته اند به اهداف خود نرسیده اند و به طور خاص، حضرت آیت الله سیستانی، مانعی بزرگ در برابر توطئه های آمریکا بوده اند؛ همو که در چند سال اخیر با هیچیک از مقامات آمریکایی دیدار نکرده است، و این مساله، پیامی بزرگ برای اهل دقت در عرصه بین الملل به شمار می رود.

در چند ماه گذشته و همزمان با تحولات سوریه، کشورهای غربی این بار تلاش کردند به واسطه مزدوران منطقه ای، حوادث سوریه را در عراق نیز شبیه سازی کنند و با برافروختن بر اختلافات مذهبی، آتش فتنه را شعله ور کنند و تا حدی توفیق یافتند که چند هفته ای اوضاع عراق به ویژه در شهرهای سنی نشین را متشنج کنند اما این بار هم با تدبیر عقلای قوم، شرایط پیشین فروکش کرد و اگرچه همچنان، رفتارهای تروریستی در این کشور ادامه دارد، اما آن چیزی که توقع داشتند محقق نشد.

یکی از اقدامات شایسته برای پایین کشیدن فتیله فتنه مذهبی در عراق، پیشنهاد نوری مالکی نخست وزیر عراق مبنی بر برگزاری نمازجمعه وحدت در بغداد با حضور شهروندان شیعه و اهل سنت بود. این پیشنهاد در همان آغاز با استقبال بسیاری از روحانیون شیعه و اهل سنت مواجه شد و مردم نیز در این نمازهای جمعه حاضر شدند و اتحاد خویش را به نمایش گذاشتند. نکته جالب توجه آن بود که این پیشنهاد در بغداد محصور نماند به تعداد دیگری از شهرهای عراق که شهروندان از مذاهب مختلف را در خود جای داده است کشیده شد.

دیروز نیز نماز جمعه وحدت در مسجد سعدیه بغداد برگزار شد. خطیب مسجد سعدیه العمری بغداد تاکید کرد: ملت عراق می خواهد متحد شود، وحدت کلمه داشته باشد و عراق را بسازد، لذا اعلام می کنیم که ریختن خون تمام مردم عراق اعم از مسلمان، مسیحی و غیره حرام است. اگر اسلام با مسیحیت خصومت داشت، مسیحیان تا این زمان در کشورهای اسلامی باقی نمی ماندند، بنا بر این همه در قبال حمله به کلیسای سیدة النجاة مسئولند، چون این حمله در حالی انجام شد که مسیحیان در کشور اسلامی زندگی می کنند و در ذمۀ جامعه اسلامی هستند. همه ما عراقی هستیم و باید برای ساختن عراق بکوشیم. قتل و کشتار کافی است. می خواهیم در مساجد خدا با آرامش عبادت کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha