جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024

مرحوم علامه طباطبایی(ره) در مورد عظمت شب قدر گفتند "در این شب با عظمت انسان به گونه ای به درگاه خداوند نزدیک می شود که اگر غیر از این شب هزار ماه هم تلاش کند، نمی تواند تقرب به ذات اقدس الهی را حس کند".

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رزاقی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع)، به تشریح ویژگی های شب قدر پرداخت و اظهار داشت: در این شب عظیم و با فضیلت، قرآن کریم بر قلب نبی مکرم اسلام(ص) نازل شد.

وی با اشاره به نزول فرشتگان در شب قدر، ابراز داشت: فرشتگان همواره در تمام طول تاریخ، در شب قدر بر حجت خدا نازل می شوند.

این استاد حوزه با تاکید بر این که پیامبران و ائمه معصومین(ع) حجت خدا هستند، خاطرنشان کرد: حضرت بقیه الله(عج) آخرین حجت خداوند بر روی زمین هستند که از ارزش های دین محافظت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی به بیان سومین ویژگی شب قدر پرداخت و ابراز داشت: تقدیر و سرنوشت انسان در طول یک سال در این شب عظیم تعیین می شود.

وی با اشاره به این که تقدیر شامل عام و خاص می شود، تصریح کرد: در شب قدر کلیات امور انسان مقدر می شود و امور جزئی در طول سال توسط تقدیرخاص تعیین می شود.

سخنران این مراسم با تاکید بر این که مناجات انسان پس از شب های قدر نیز تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: اساس تقدیر انسان در شب قدر رقم می خورد و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به این که طبق روایات نقل شده، فضیلت شب قدر از هزار ماه بالاتر است، ابراز داشت: مهم ترین تفاوت شب قدر نسبت به دیگر ایام سال، تقرب انسان به خداوند است.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در مورد شب قدر می گفتند "در این شب عظیم انسان به گونه ای به درگاه خداوند نزدیک می شود که اگر غیر از این شب هزار ماه هم تلاش کند، نمی تواند تقرب به ذات اقدس الهی را حس کند".    

این استاد حوزه به تشریح تفاوت عبادت و عبودیت پرداخت و اظهار داشت: در مسئله عبادت، انسان وظایف خود را انجام می دهد اما تبعیت از خداوند را در تصمیم های خود عملی نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با تاکید بر این که آنچه موجب تقرب به خداوند می شود، عبودیت است، تصریح کرد: تبعیت و اطاعت از خداوند لازمه عبودیت است.

وی خاطرنشان کرد: انجام واجبات الهی نظیر نماز، روزه، حج و ... عبادت محسوب می شود، اما عبودیت تسلیم محض پروردگار بودن است.

سخنران این مراسم با اشاره به این که عبودیت مهم ترین ویژگی نبی مکرم اسلام(ص) بود، تصریح کرد: تمام انبیا الهی و ائمه معصومین(ع) بنده خدا بودن را به هیچ امتیاز دنیایی ترجیح ندادند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی در بخش پایانی سخنان خود به بیان ویژگی های حضرت علی(ع) پرداخت و ابراز داشت: پس از نبی مکرم اسلام، هیچ انسانی بهتر از حضرت علی(ع) وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که حضرت علی(ع) بزرگ ترین افتخار خود را بنده خدا بودن می دانست، تصریح کرد: کمک به نیازمندان، اکرام ایتام و ساده زیستی از مصادیق عبودیت حضرت علی(ع) در درگاه خدا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha