دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024

دولت‌های اسلامی باید در عمل نشان دهند که به اسلام باور دارند و واقعا در عمل نشان می دهند که آموزه های اسلامی کاملترین حمایتها را از حقوق انسانها به عمل می آورد.

به گزارش سرویس استانهای خبرگزاری حوزه ،کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی وکرامت انسانی (14 مردادماه) بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:  این روز  یاد آورتصویب اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام در سازمان کنفرانس اسلامی در پنجم اوت سال 1990 میلادی است که برای اولین بار کشورهای اسلامی توانستند در قالب یک سند مشابه اسناد حقوقی بین الملی معاصر دیدگاههای اسلامی در زمینه حقوق انسانها و تعهدات دولتهای اسلامی در این خصوص را با ماهیت حقوقی یک بیانیه یا اعلامیه و نه میثاق وپیمان نامه لازم الاجرا بیان دارند.

این گزارش می افزاید:کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران به عنوان قدیمی ترین نهاد مستقل پیشبرد حقوق بشر اسلامی در سراسر جهان اسلام با قریب به دو دهه فعالیت تخصصی عام المنفعه، این روز فرخنده را به یکایک حق جویان وآزادیخواهان سراسر عالم خصوصا فعالان جهان اسلام تبریک عرض می نماید و یاد آور می شود که حداقل گرامیداشت این روز آن است که مخاطبان ارجمند قدری آگاهی ها وحساسیتهای خود را در زمینه پیشبرد حقوق انسانی و وظائفی که در این راستا بر عهده داریم، ارتقاء بخشند. برای تسهیل در فرایند ارتقاءآگاهی های عمومی در این خصوص،چند نکته تقدیم می شود.

برپایه این گزارش :اعلامیه25 ماده ای حقوق بشر در اسلام یا بیانیه موسوم به بیانیه قاهره مصوب 1990 میلادی سازمان کنفرانس اسلامی اگرچه دستاورد قابل توجهی بوده است از این جهت که کشورهای اسلامی توانستند پس از سالها بررسی های کارشناسانه و رفع اختلاف نظرهای تفسیری مابین خود ، دیدگاههای مشترک مبتنی بر آموزه های اسلامی در زمینه حقوق بشر را در قالب یک بیانیه به جهان معرفی کنند لیکن این تلاش ارزنده برای اینکه به نقطه مطلوب برسد ودر زندگی روزمره مردم کشورهای اسلامی یا عموم مردم جهان منشا اثر باشد بیش از دو دهه است که بر زمین مانده و لازم است که دهها کار حقوقی وغیر حقوقی انجام شود.

 دولتهای اسلامی باید این امر را در عمل نشان دهند که تمسک آنها به اسلام نوعی استفاده ابزاری برای توجیه عملکردهای نادرست در قبال حقوق ملتهایشان نیست بلکه به اسلام باور دارند و واقعا در عمل نشان می دهند که آموزه های اسلامی کاملترین حمایتها را از حقوق انسانها به عمل می آورد. و اما ملتهای مسلمان در اولین گام باید تلاش کنند تا حقوق انسانی خود را بشناسند واز این گونه مستندات حقوقی با خبر باشند تا دائما مطالبه گری لازم و دقیق صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha