دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ما نباید تنها مصرف کننده سرمایه به وجود آمده از تلاش بزرگان باشیم گفت: :متاسفانه گاهی در آرا و نظریات فقهی، بحث هایی مطرح می شود که فاقد استدلال و برهان است و یا قابل ارائه نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه آیت الله حسینی بوشهری  در دیدار اعضای انجمن علم اصول حوزه علمیه قم که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد،با اشاره به جایگاه علم اصول در حوزه های علمیه ورسالت های انجمن علم اصول حوزه اظهار داشت: راه اندازی انجمن های علمی کار بسیار ضروری بود امروز  18انجمن در عرصه های مختلف کلامی، تفسیری، فقهی، فلسفی و. .  داریم و یک ظرفیت جدیدی در حوزه به وجود آمده است.

*علم اصول در حال تحول است

 وی با بیان این که جمعی از اساتید دانشمند و متخصص دور هم جمع شده هم افزایی فکری کنند و نیازها  را بشناسند کار بسیار ارزشمندی است بیان داشت: با گزارشی که از برنامه ها و فعالیت های انجمن علم اصول ارائه شد، نشان می دهد که جرقه و تحولی در علم اصول صورت گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که ما سالیانی برسر سفره بزرگان حوزه  بوده ایم و الان نیز هستیم ودر آینده نیز خواهیم بودافزود:حوزه  علمیه در برهه هایی شاهد  تحولات فکری و نظریات جدید بوده و گاهی این تحولات  محور بودو بزرگان ما سالیانی بر مدار آن  بحث و تحقیق می کردند وتعلیقه می زدنندو به این ترتیب دروس حوزه شکوفا می‌شد. 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که اگر این تحقیق ها،نظریات و نقدها نبود، حوزه ما حالت ایستایی پیدا می کرد گفت:علم اصول، روزی در حد معالم،معارج ،ذریعه سید مرتضی  و. . .بود اما به خاطر تطوراتی که پیدا کرده و آرایی که اضافه شده  وبحث های که در این علم به وجودآمده است امروز درس خارج آن 18سال طول می کشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که این تحولات در علم اصول، سرمایه و ظرفیت خوبی در اختیار ما قرارداده افزود: ما  نباید تنها مصرف کننده از سرمایه به وجود آمده از تلاش بزرگان باشیم.َ

*نیاز به نوآوری داریم

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که ما امروز در عرصه های مختلف در کشور نو آوری داریم وآنها را به رخ دنیا می کشیم خاطرنشان کرد:ما متخصص و افراد صاحب نظر کم نداریم باید به نوآوری و مسائل جدید بپردازیم.

*باید برمدارسنت های حوزه حرکت کرد

وی اظهار داشت:یکی از وظایف انجمن علم اصول ارائه بحث های اصیل و قاعده  جدید- نه از باب استحسان- بلکه در مدار سنت های حوزه است که دچار حرف های سست و بی پایه نشویم.

مدیر حوزه های علمیه با انتقاد از برخی نظریات نادر فقهی بی پایه واساس اظهار داشت:متاسفانه گاهی در آرا و نظریات فقهی، یک سری بحث های مطرح می شود که بدون استدلال و برهان است و یا برهان آنها  قابل ارائه نیست.

*تلاش برای انس بیشتر  طلاب با دروس حوزه

 امام جمعه قم یکی دیگر از وظایف انجمن علم اصول را سامان دادن به خود حوزه دانست و بیان کرد:ظرفیتی که در این انجمن وجود دارد،سامان دادن به خود حوزه،ترغیب،آشنایی و انس طلاب و اساتید با علم اصول است.

*پیوستگی فقه و اصول

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که بین فقه و اصول پیوستگی وجود دارد و نمی شود این را از دو زاویه متفاوت پیگیری کرد بیان داشت:نباید جنبه مقدمی اصول برای فقه را نادیده گرفت،بخشی از مسائل که در مباحث اصولی مطرح می شود در حد تقریب ذهنی است وکاربرد فقهی اش کم است؛از جمله کار هایی که انجمن اصول فقه می تواند انجام دهد مطرح کردن کاربردهای اصول در فقه است.

وی تدوین کتاب برای تسهیل فهم علم اصول برای طلاب، احصا نیازهای اصولی خود وحوزه،تدوین برنامه جامع و آینده نگر،انتشار مجله علمی تحقیقی و...را از دیگر وظایف انجمن علم اصول بر شمرد وبیان داشت:انجمن اصول می‌تواند کارهایی که در توان خود است انجام دهد  وکارهای که توان ندارد به مدیریت حوزه و یا شورای عالی حوزه های علمیه ارائه کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اصل و اساسنامه انجمن های علمی حوزه مورد تصویب شورای عالی حوزه های علمیه است یادآورشد:علاقه مندم به رونق انجمن ها، چه در جایگاه حقیقی و یا حقوقی کمک کنم.

*آیت الله بهبهانی پایه گذار حرکت اصولی

آیت‌الله حسینی بوشهری، آیت‌الله وحید بهبهانی را پایه گذار حرکت اصولی در حوزه های علمیه دانست وبه پیشنهاد نامگذاری یک روز در حوزه های علمیه به نام «علم اصول» اشاره کرد و بیان داشت: اصل موضوع مورد تایید  است که باید در نامگذاری این روز بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha