یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: در مسائل فرهنگی نباید به نقش دولت، به‌عنوان واسطه نگاه کرد، بلکه دولت‌ باید به‌عنوان عامل مهم و متولی امور فرهنگی نقش خود را ایفا نماید.

حجت‌الاسلام والمسلیمن نصرالله آقاجانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، ضمن گرامی‌داشت هفته دولت، به اهمیت نقش حاکمیت در ترویج فرهنگ درست اجتماعی و جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره کرد و در تعریف فرهنگ اظهار کرد: فرهنگ دربردارنده فضایی است که مردم در آن در حال زندگی هستند و شامل اعتقادات بنیادین، حتی اعتقادات و باورهای روبنایی آنها می‌شود؛ به عبارتی دیگر فرهنگ مربوط به آداب و رسومی است که مردم، همواره با آن سر و کار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر این‌که فرهنگ، مقوله‌ای نیست که مردم خود را وابسته به آن ندانند، به نقش دولت در این مهم اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه و نقش‌آفرینی که دولت در عرصه‌های مختلف دارد، می‌توان گفت که فرهنگ محتوای اصلی دولت بوده و بر اساس این فرهنگ است که دولت‌ها مسیر و رویکرد خود را در ساحت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اداری و... هدایت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: دولت دارای پیوند مستحکمی با فرهنگ مطلوب و فرهنگ اسلامی می‌باشد؛ برای همین هیچ‌یک از دولت‌های اسلامی نمی‌توانند بگویند که کار ما معیشتی است و ارتباطی به فرهنگ نداریم؛ چراکه معیشت نیز به فرهنگ مرتبط است. حقوق مردم, سبد کالای مصرفی و... همگی به فرهنگ جامعه مربوط می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاجانی با تأکید بر این‌که نقش دولت درباره فرهنگ، نقشی بنیادین است، افزود: در عرصه فرهنگ باید نقش دولت در مدیریت فرهنگی بررسی شود، به این معنی که، باید دید دولت در این عرصه نقش مدیریتی دارد یا واسطه‌ای؟ در پاسخ به این پرسش نیز می‌توان گفت: دولت متصدی فرهنگ، بررسی فرهنگ مطلوب، فرهنگ موجود، موانع و فرصت‌ها در این زمینه است.

وی سپس افزود: در مسائل فرهنگی نباید به نقش دولت، به‌عنوان واسطه نگاه کرد، یعنی دولت نباید تنها واسطه بوده و در این عرصه نقش حمایتی و رفع موانع داشته باشد؛ بلکه با توجه به ظرفیت موجود و وظیفه‌ای که بر دوش حکومت است،‌ باید نقش خود را به‌عنوان عامل مهم و متولی امور فرهنگی ایفا نماید.

کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به منابع گسترده موجود در عرصه فرهنگ در آیات، روایات و سیره معصومین علیهم‌السلام گفت: در جامعه اسلامی، آنچه از دولت انتظار می‌رود، این است که در عرصه فرهنگی، سیاست‌های متولیانه داشته و آن‌را در معرض نقد قرار دهد.

وی برای تکمیل سخنان خود گفت:‌ البته متولی بودن دولت در عرصه فرهنگی، به این معنی نیست که در این عرصه، مؤسسات فرهنگی و مردم نقشی ندارند، بلکه دولت باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متولی‌ها در عرصه فرهنگ کشور نقش داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان خاطرنشان کرد: در اینجا باید بیان کرد که عدم دخالت دولت در عرصه فرهنگ، نوعی فرهنگ سازی منفی خواهد بود که با توجه به سخنان قبلی، این مورد نیز ضرورت دخالت دولت در عرصه فرهنگ را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha