دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

امام جمعه تبریز گفت: روحانیون و مبلغان باید منادی وحدت بوده و مردم را به همدلی و وحدت دعوت کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در همایش بزرگ "زکات و روحانیت" که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به این‌که در قرآن مجید از انسان هم تمجید شده و هم مورد توبیخ قرار گرفته، اظهار داشت: اگر انسان تحت تربیت الهی قرار گیرد، به مقامی می‌رسد که بالاتر از فرشتگان می شود.

آیت الله مجتهد شبستری افزود: پروردگار، انبیاء را برای تربیت انسان ها مبعوث فرمودند، بعد از انبیاء، ائمه اطهار(ع) مربی بشریت هستند و در زمان غیبت کبری نیز علما، فقها و روحانیت، متصدی تربیت، هدایت و ارشاد مردم می‌باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به شرایط عالم بودن اظهار داشت: بدون مطالعه و معلومات و یا تنها ملبس بودن به لباس روحانیت، کافی نیست، بلکه روحانی و مبلغ باید دین شناس بوده، احکام الهی و معارف دین را بداند و پاسخگوی شبهات باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: روحانی باید مردم را از مرحله شک به یقین رسانده، از تکبر به تواضع و از ریا به خلوص نیت، دعوت کند.

وی تاکید کرد: مبلغان و روحانیون باید با پاسخگویی درست به شبهات جوانان و هم‌چنین برخورد مودبانه و اخلاقی حسنه، مردم و جوانان را به سمت دین جذب کنند.

آیت الله مجتهد شبستری همچنین بر ضرورت رعایت اخلاص در تبلیغ تاکید کرد و اظهار داشت: مبلغانی که عزت نفس دارند و دنبال مسایل مالی نیستند، معمولا وضع بهتری خواهند داشت و این تجربه شده است.

امام جمعه تبریز با انتقاد از اختلاف های سیاسی بین مسئولان گفت: روحانیون و مبلغان باید منادی وحدت باشند و مردم را به همدلی و وحدت دعوت کنند.

مصالح روز در عزاداری رعایت شود

 وی در بخش دیگری از سخنان خود سوگواری‌های محرم و صفر را ارزشمند دانست و گفت: باید شرایط عزاداری را رعایت کرد، مصالح روز و مردم و آبروی اسلام در این عزاداری ها مدنظر باشد.

وی افزود: عزاداری جزئی از عبادت بوده، گریه بر امام حسین(ع) از افضل عبادات است، پس باید آن‌طور که به ما دستور دادند، عزاداری کنیم و اگر برخلاف آن باشد، بعد عبادی به خود نمی‌گیرد و بدعت خواهد بود.

آیت الله مجتهد شبستری ادامه داد: آسیب ها و خرافات در عزاداری باید شناسایی و از بین برود، در سال های گذشته انتشار تمثال ائمه اطهار(ع)، علم گردانی و قمه زنی در هیئات مذهبی جمع آوری شد.

امام جمعه تبریز در پایان با اشاره به این‌که زکات از ارکان اسلام است، ابراز داشت: هشت مسجد در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی احداث شده، اما تعداد 32 مسجد دیگر باقی است که باید ساخته شود، پس اگر زکات پرداخت شود، در ساخت این مساجد نیز تسریع می شود.

مکتب عاشورا بهترین الگوی سبک زندگی بشریت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی هم در این همایش ، با اشاره به این‌که پیام عاشورا سبک زندگی و فرهنگی برای بشریت است، خاطرنشان کرد: پیام عاشورا در طول تاریخ، برای بشریت الگوی سبک زندگی است که هیچ مکتب مادی نتوانسته چنین سبکی را عرضه کند، هرچند غرب الگوهای سبک زندگی را از طریق ماهواره و اینترنت به دنیا ارائه می‌کند، به طوری که در آن، مرزبندی بین حرام و حلال از بین رفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی افزود: زندگی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) بزرگ‌ترین سبک زندگی بشریت است، پیام درس عاشورا پیام های متفاوتی دارد که امر به معروف و  نهی از منکر، غیرت، هویت دینی، عزت از جمله آنهاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی عزت را یکی از پیام های بزرگ عاشورا دانست و ابراز داشت: الگوی دیپلماسی سیاسی باید برگرفته از نهضت عاشورا باشد، هم‌چنان که نهضت امام خمینی(ره) برگرفته از نهضت امام حسین(ع) بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha