یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024

دفتر سياسي حوزه علميه خراسان با دعوت از محمدمهدي عبدخدايي از ياران شهيد نواب صفوي در اولين جلسه از سلسله نشست‌هاي بزم انديشه، «نقش روحانيت در پيدايش انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي» را تبيين كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري حوزه، در مشهد در اين نشست كه در مدرسه امام محمد باقر (عليه السلام) برگزار شد، ، دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام به ريشه تفكر جدايي دين از سياست اشاره كرد و گفت: تسلط بيش از حد كليسا در قرون وسطي بر زندگي مردم و حكام و سلاطين و همچنین جلوگيري كليسا از پيشرفت علمي، برخي انديشمندان مسيحي همچون ولتر  و ژان ژاك روسو را بر آن داشت تا انديشه جدايي دين از سياست را تبليغ و دين را عامل ركود و سستي و عقب ماندگي اعلام کنند که با صنعتي شدن اروپا، اين فكر نیز گسترش يافت.

وي، مذهب شيعه را علت استقلال ايران دانست و توضيح داد: دولت عثماني در زمان شاه اسماعيل صفوي بر اكثر ممالك اسلامي غلبه پيدا كرده بود و ايران تنها كشور اسلامي بود كه از حكومت عثماني تبعيت نمي‌كرد؛ بنابراین به علت داشتن مذهب شيعه و همچنین پيروي از علماي شيعه، دولت صفوی توانست در برابر قدرت عثماني مقاومت کرده و استقلال ايران را حفظ نمايد.

  عبدخدايي افزود: «آيت الله سيد حسن شيرازي» معروف به «ميرزاي شيرازي»  يكي از بزرگ‌ترين شخصيت‌هايي است كه تأثير فراواني بر روند حركت اسلامي در ايران گذاشت، وی مهمترين نكته تاريخي آن، زمان را خلق کرد.

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام، پيروزي انقلاب اسلامي و مقاومت ملت ايران در جنگ 8 ساله را مرهون هدايتهاي روحانيت عنوان کرده و افزود: ايران اسلامي به مدد نقش برجسته روحانيت، توانسته است که 35 سال به خوبي، انقلاب اسلامي را با قدرت جلو ببرد و با قدرت‌هاي استكباري نیز مقابله كند.

 نشست  بزم انديشه در مدرسه علميه امام خميني (قدس سره)

محمدمهدي عبدخدايي همچنین در دومين جلسه از سلسله نشست‌هاي بزم انديشه در مدرسه امام خمینی(ره) مشهد به تبيين«نقش روحانيت در پيدايش انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي» پرداخت و گفت: بايد متوجه بود كه استعمارگران از آغاز استعمار تلاش کرده‏اند تا مسلمانان را زیر نفوذ خود قرار داده و آنها را به خود وابسته نگه دارند.

وي افزود: استعمارگران با شیوه‏هاى گوناگون، تلاش کرده‏اند تا جلوى پیشرفت مسلمانان را به هر نحو ممکن بگیرند و هر از گاهى به بهانه‏هاى گوناگون، براى غارت منابع کشورهاى اسلامى تاخت و تاز نموده، دست به چپاول و غارت‏گرى مي زنند.

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام اضافه كرد: استعمار نو در شرایط کنونى، عمدتا از طریق رسانه‏هاى جمعى و ترویج فساد تلاش دارد تا در کشورهاى اسلامى نفوذ کرده، فرهنگ اسلامى را تخریب سازد.

وي استعمار را به سه نوع تقسيم كرد و گفت: استعمار كهن به زور كشورها را تسخير مي كرد، اما در استعمار نو که در لباس تازه و از طریق سلطه و کنترل اقتصادى و فرهنگى بر ملت‌ها حاكم مي‌شوند و در دوران فرا نو یعنى دوران به ظاهر استقلال کشورهاى اسلامى، استعمارگران بیشتر برای گسترش استعمار فرهنگى و سیاسى فعالیت مى‏کنند.

عبدخدايي گفت: استعمارگران در اين نوع استعمار به جاى لشکرکشى، جنگ و خون‏ریزى، تلاش مى‏کنند که با انجام توطئه‏هایى، صحنه‏ى سیاسى را در یک کشور به نفع خود تغییر دهند و براى این کار، استعمارگران نقشه‏هاى گوناگونى را براى جهان اسلام طراحى مي نمايند.

وي وابسته كردن اقتصاد كشورهای مستقل، به قدرت رساندن غرب زدگان یا افراد خودى و مقابله با حکومت‏هاى مستقل را از مصاديق استعمار فرا نو عنوان كرد.

دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام به نقش شهيد نواب صفوي در مبارزه با رژيم طاغوت اشاره كرد و گفت: استعمار گران با ايجاد پيمان‌هاي امنيتي مانند ناتو و سيتو، منافع خود را در غرب و شرق،حفظ مي كنند.

وي با بيان اين كه آنها براي حفظ منافع خود در كشورهاي خاورميانه، پيمان سنتو را به امضاي دولت‌هاي ايران، عراق و ... رساندند تا با اين اهرم، از منافع نامشروع خود حراست نمايند، تصريح كرد: افرادي مانند شهيد نواب صفوي و ياران شهيدش، به خوبي توانست با اين اين توطئه مبارزه كنند.

اين سلسله نشست‌ها با عنوان «بزم انديشه» تا پايان سال تحصيلي در مدراس علميه حوزه علميه خراسان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha